Työtoiminta kotoutumisen tukena Lohjan Monitoimikeskuksessa
Lind, Vilja (2009)
Lind, Vilja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910024762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910024762
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lind, Vilja. Työtoiminta kotoutumisen tukena Lohjan Monitoimikeskuksessa. Helsinki, syksy 2009, 71 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö käsittelee maahanmuuttajien integraation tukemista Lohjan Monitoimikeskuksessa. Tavoitteena oli selvittää miten työjakso Monitoimikeskuksessa tukee maahanmuuttajia integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tarkoituksena oli myös selvittää, auttoiko työjakso maahanmuuttajia työllistymään avoimille työmarkkinoille.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tut-kimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusta varten haasta-teltiin kymmentä maahanmuuttajaa, jotka olivat työskennelleet eri mittaisia jak-soja Lohjan Monitoimikeskuksessa vuosina 1999–2009. Haastatellut olivat 26–60 -vuotiaita. Haastattelut toteutettiin touko- ja kesäkuussa 2009. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Teemoittelu tehtiin teemahaastattelun teema-alueiden mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut kokivat työjakson auttaneen integ-roitumisprosessissa. He voivat henkisesti paremmin työjakson aikana sekä saivat paljon uusia sosiaalisia kontakteja. Myös heidän suomen kielen taitonsa parani. Sen sijaan työllistyminen avoimille työmarkkinoille suoraan Monitoimikeskuksesta ei ole realistista. Vain yksi haastatelluista on työllistynyt koulutustaan vastaavaan ammattiin Suomessa. Suurimpana syynä työllistymisvaikeuksiin näyttäisi olevan puutteellinen suomen kielen taito sekä maahanmuuttajien yleinen vaikeus työllistyä erityisesti pienehköllä paikkakunnalla. Myös kotimaassa hankitun ammatillisen koulutuksen hyödyntämistä pidettiin erittäin haasteellisena.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että maahanmuuttajat saavat monipuolista apua ja tukea kotoutumiseen Lohjan Monitoimikeskuksessa. Sen sijaan työjakson päätyttyä monet jäävät hieman tyhjän päälle, eivätkä jatkosuunnitelmat ole työjakson päätyttyä selvillä. Moni haastatelluista palaakin työttömäksi työjakson päätyttyä ja näin parantunut kielitaito taantuu jälleen työjaksoa edeltäneelle tasolle.
Asiasanat: maahanmuuttajat, integraatio, työllistyminen, ammatillinen koulutus, kielitaito, kvalitatiivinen tutkimus.
Lind, Vilja. Työtoiminta kotoutumisen tukena Lohjan Monitoimikeskuksessa. Helsinki, syksy 2009, 71 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö käsittelee maahanmuuttajien integraation tukemista Lohjan Monitoimikeskuksessa. Tavoitteena oli selvittää miten työjakso Monitoimikeskuksessa tukee maahanmuuttajia integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Tarkoituksena oli myös selvittää, auttoiko työjakso maahanmuuttajia työllistymään avoimille työmarkkinoille.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tut-kimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusta varten haasta-teltiin kymmentä maahanmuuttajaa, jotka olivat työskennelleet eri mittaisia jak-soja Lohjan Monitoimikeskuksessa vuosina 1999–2009. Haastatellut olivat 26–60 -vuotiaita. Haastattelut toteutettiin touko- ja kesäkuussa 2009. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua. Teemoittelu tehtiin teemahaastattelun teema-alueiden mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut kokivat työjakson auttaneen integ-roitumisprosessissa. He voivat henkisesti paremmin työjakson aikana sekä saivat paljon uusia sosiaalisia kontakteja. Myös heidän suomen kielen taitonsa parani. Sen sijaan työllistyminen avoimille työmarkkinoille suoraan Monitoimikeskuksesta ei ole realistista. Vain yksi haastatelluista on työllistynyt koulutustaan vastaavaan ammattiin Suomessa. Suurimpana syynä työllistymisvaikeuksiin näyttäisi olevan puutteellinen suomen kielen taito sekä maahanmuuttajien yleinen vaikeus työllistyä erityisesti pienehköllä paikkakunnalla. Myös kotimaassa hankitun ammatillisen koulutuksen hyödyntämistä pidettiin erittäin haasteellisena.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että maahanmuuttajat saavat monipuolista apua ja tukea kotoutumiseen Lohjan Monitoimikeskuksessa. Sen sijaan työjakson päätyttyä monet jäävät hieman tyhjän päälle, eivätkä jatkosuunnitelmat ole työjakson päätyttyä selvillä. Moni haastatelluista palaakin työttömäksi työjakson päätyttyä ja näin parantunut kielitaito taantuu jälleen työjaksoa edeltäneelle tasolle.
Asiasanat: maahanmuuttajat, integraatio, työllistyminen, ammatillinen koulutus, kielitaito, kvalitatiivinen tutkimus.