Valmentavan telma-koulutuksen opiskelijan tavoitteet ja osaaminen näkyväksi visuaalisen opintosuoritusotteen avulla
Kauhanen, Päivi (2021)
Kauhanen, Päivi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720418
Tiivistelmä
Opetushallitus on laein ja asetuksin ohjannut ammatilliset koulutuksenjärjestäjät siirtymään osaamisperusteiseen malliin. Osaamisperusteisuudessa on tavoitteena kiinnittää enemmän huomiota koulutuksen tuloksiin. Tämä parantaa koulutuksen laatua ja näkyy esimerkiksi siinä, että osaamista verrataan tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin.
TELMA koulutuksen opiskelijalla voi olla sairautensa tai vammansa vuoksi haasteita hahmottaa, ymmärtää ja oppia asioita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen on visuaalinen opintosuoritusote, jonka avulla keskivaikeasti kehitysvammainen TELMA-opiskelija pystyy paremmin hahmottaamaan opintojensa osaamistavoitteita sekä yhdistää oma osaamisensa kehittyminen suhteessa osaamistavoitteisiinsa.
Kiipulan ammattiopisto oli mukana vuonna 2016 TEHOA TELMAAN –hankkeessa, jossa kehitettiin kuvallinen opintokortti ja kuvallinen todistus TELMA-koulutuksen käyttöön. Tutkimuksen tilaajana Kiipulan ammattiopisto halusi kehittää vuoden 2016 kuvallista opintokorttia eteenpäin visuaaliseksi opintosuoritusotteeksi 2021. Tutkimusprosessissa sovellettiin Design Thinking Stanford muotoiluajattelumallia.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja havainnoinnilla. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin visuaalinen opintosuoritusote 2021. Opintosuoritusotteessa selkeytettiin sen visuaalista ilmettä, muokattiin rakennetta, lisättiin henkilökohtaiset tavoitteet sekä käytettiin PCS-kuvia. Opiskelijat, jotka eivät osaa lukea, hyötyvät selkeistä värillisitä kuvista hahmottamisen, muistin, ymmärtämisen sekä kommunikoinnin tukena. Valokuvista opiskelija näkee, mitä hän on harjoitellut ja mitä hän on oppinut. Opintosuoritusotteen jatkokehittämiskohta tulevaisuudessa voisi olla sen digitaalinen muoto. Tutkimus toi Kiipulan ammattiopiston TELMA-opettajille käyttöön uudistetun visuaalisen opintosuoritusotteen 2021 yhdeksi työvälineeksi, jolla opettajat pystyvät visuaalisesti kuvaamaan eniten tukea tarvitseville opiskelijoille heidän opintojensa tavoitteet sekä osaamisen kehittymisen.
TELMA koulutuksen opiskelijalla voi olla sairautensa tai vammansa vuoksi haasteita hahmottaa, ymmärtää ja oppia asioita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen on visuaalinen opintosuoritusote, jonka avulla keskivaikeasti kehitysvammainen TELMA-opiskelija pystyy paremmin hahmottaamaan opintojensa osaamistavoitteita sekä yhdistää oma osaamisensa kehittyminen suhteessa osaamistavoitteisiinsa.
Kiipulan ammattiopisto oli mukana vuonna 2016 TEHOA TELMAAN –hankkeessa, jossa kehitettiin kuvallinen opintokortti ja kuvallinen todistus TELMA-koulutuksen käyttöön. Tutkimuksen tilaajana Kiipulan ammattiopisto halusi kehittää vuoden 2016 kuvallista opintokorttia eteenpäin visuaaliseksi opintosuoritusotteeksi 2021. Tutkimusprosessissa sovellettiin Design Thinking Stanford muotoiluajattelumallia.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja havainnoinnilla. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin visuaalinen opintosuoritusote 2021. Opintosuoritusotteessa selkeytettiin sen visuaalista ilmettä, muokattiin rakennetta, lisättiin henkilökohtaiset tavoitteet sekä käytettiin PCS-kuvia. Opiskelijat, jotka eivät osaa lukea, hyötyvät selkeistä värillisitä kuvista hahmottamisen, muistin, ymmärtämisen sekä kommunikoinnin tukena. Valokuvista opiskelija näkee, mitä hän on harjoitellut ja mitä hän on oppinut. Opintosuoritusotteen jatkokehittämiskohta tulevaisuudessa voisi olla sen digitaalinen muoto. Tutkimus toi Kiipulan ammattiopiston TELMA-opettajille käyttöön uudistetun visuaalisen opintosuoritusotteen 2021 yhdeksi työvälineeksi, jolla opettajat pystyvät visuaalisesti kuvaamaan eniten tukea tarvitseville opiskelijoille heidän opintojensa tavoitteet sekä osaamisen kehittymisen.