Lapsiperheiden osallisuus ja moniammatillinen yhteistyö lastensuojelun avotyössä : Asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia
Sulonen, Johanna (2012)
Sulonen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017497
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa tietoa Tampereen Eteläisellä lapsiperheiden sosiaaliasemalla osallisuuden toteutumisesta avotyön asiakasprosessissa sekä moniammatillisesta yhteistyöstä sosiaalityöntekijöiden ja avotyöntekijöiden kesken. Mukana tutkimuksessa kulki kehittämisnäkökulma, sillä opinnäytetyö on osa Tampere Praksis-hanketta. Hanketta toteutetaan muun muassa kolmella lapsiperheiden sosiaaliasemalla.
Tutkimustehtävinä oli selvittää, kuinka asiakkaan osallisuus toteutuu avotyön asiakas-prosessissa ja mikä edistää sen toteumista sekä miten moniammatillisella yhteistyöllä voidaan tukea asiakkaan osallisuutta. Lisäksi selvitettiin näiden ilmiöiden toteutumiseen liittyviä haasteita. Teemahaastattelut toteutettiin kolmelle avotyön asiakasperheelle sekä ryhmähaastattelu sosiaaliaseman kahdelle avotyöntekijälle ja kahdelle sosiaalityönteki-jälle. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat moniammatillisen yhteistyön ja osallisuuden käsitteet. Sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmasta asiakkaan osallisuus avotyön asiakasprosessissa näyttäytyy aktiivisena mukanaolona prosessin eri vaiheissa. Asiakkaiden mukaan suhteet asiakasprosessissa mukana oleviin työntekijöihin näyttäytyivät osallisuutta eniten määrittävänä tekijänä. Työntekijöiden näkökulmasta moniammatillisen yhteistyön onnistumiselle eduksi nähtiin fyysisesti yhteiset toimitilat, joilla on vaikutusta muun muassa toimivaan tiedonkulkuun ja nopeaan puuttumiseen.
Kehittämisehdotuksina sekä asiakkaiden että työntekijöiden taholta esiin nousivat avotyön prosessiin osallistuvien henkilöiden tiiviimpi yhteistyö, joka vaikuttaisi positiivisesti sekä asiakkaan että sosiaalityöntekijän tiiviimpään suhteeseen ja osallisuuteen asiakasprosessissa. Avotyön aloitukseen on varattava riittävästi resursseja, ja varmistaa asiakkaiden riittävä tieto avotyön alkaessa. Työntekijöiden taholta esiin nousi myös avotyön ammatti-identiteetin selventäminen yhtenä kehittämistarpeena.
Tutkimustehtävinä oli selvittää, kuinka asiakkaan osallisuus toteutuu avotyön asiakas-prosessissa ja mikä edistää sen toteumista sekä miten moniammatillisella yhteistyöllä voidaan tukea asiakkaan osallisuutta. Lisäksi selvitettiin näiden ilmiöiden toteutumiseen liittyviä haasteita. Teemahaastattelut toteutettiin kolmelle avotyön asiakasperheelle sekä ryhmähaastattelu sosiaaliaseman kahdelle avotyöntekijälle ja kahdelle sosiaalityönteki-jälle. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat moniammatillisen yhteistyön ja osallisuuden käsitteet. Sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmasta asiakkaan osallisuus avotyön asiakasprosessissa näyttäytyy aktiivisena mukanaolona prosessin eri vaiheissa. Asiakkaiden mukaan suhteet asiakasprosessissa mukana oleviin työntekijöihin näyttäytyivät osallisuutta eniten määrittävänä tekijänä. Työntekijöiden näkökulmasta moniammatillisen yhteistyön onnistumiselle eduksi nähtiin fyysisesti yhteiset toimitilat, joilla on vaikutusta muun muassa toimivaan tiedonkulkuun ja nopeaan puuttumiseen.
Kehittämisehdotuksina sekä asiakkaiden että työntekijöiden taholta esiin nousivat avotyön prosessiin osallistuvien henkilöiden tiiviimpi yhteistyö, joka vaikuttaisi positiivisesti sekä asiakkaan että sosiaalityöntekijän tiiviimpään suhteeseen ja osallisuuteen asiakasprosessissa. Avotyön aloitukseen on varattava riittävästi resursseja, ja varmistaa asiakkaiden riittävä tieto avotyön alkaessa. Työntekijöiden taholta esiin nousi myös avotyön ammatti-identiteetin selventäminen yhtenä kehittämistarpeena.