Sinä ja Minä - Me Yhdessä : Yhteisöelämän mahdollisuudet Portaanpään kristillisessä opistossa
Jaloniemi, Anni (2012)
Jaloniemi, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sukupolvien kohtaaminen kansanopisto ympäristössä. Kansanopisto on oppimisympäristönä sisäoppilaitosmuotoinen, jolloin opiskelijoilla on asumismahdollisuus opiston asuntolassa. Toimeksiantaja on Lapinlahden kristillinen Portaanpään opisto, jossa opiskelee eri-ikäisiä ihmisiä. Kehittämistehtävänä oli luoda Portaanpäähän vapaa-ajan toiminnanmalli, joka tukee internaattipedagogiikkaa. Opinnäytetyössä internaattipedagogiikka käsittää sukupolvien välistä vuo-rovaikutusta, elinikäistä oppimista ja nuoren itsenäistymisen tukemista. Kohderyhmänä oli opiston työeläkkeellä olevat VÄRI-NÄÄ kuvataideopiskelijat ja asuntolassa asuvat nuoret.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö sisälsi toiminnallinen osuuden, jossa kokeiltiin kehitettyä toimintamallia käytännössä. Toiminnallisesta osuudesta työstettiin prosessityökir-ja, joka kuvaa toimintaa. Työmenetelmänä käytettiin sosiokulttuurista innostamista, jolloin ryhmä suunnitteli, toteutti ja arvioi toimintaa. Toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä havainnointia, oppimispäiväkirjaa ja haastattelua. Tulokset sisältävät ryhmän jäsenien kokemuksia vapaa-ajan toiminnan mallista, joka tukee internaattipedago-giikkaa. Keskeisiksi tekijöiksi nousivat aito dialogi, avoimuus, mielekäs toiminta, aikuisen tuki, yksilöl-linen tunne kasvusta ja ohjaajan rooli.
Opinnäytetyö tehdyillä rajauksilla tuottaa uutta tietoa vähän selvitetylle osa-alueelle. Tulokset ovat heti sovellettavissa ja aihepiiri on kansanopistojen toiminnan kehittämisessä ajankohtainen. Portaanpään opisto voi ottaa vapaa-ajan toiminnanmallin käyttöön välittömästi ja kehittää mallia systemaattisesti osaksi arkea. Jatkon kannalta mielenkiintoista olisi tutkia sukupolvien kohtaamista saman sukupuolen sisällä, kuten naisten tai miesten keskuudessa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö sisälsi toiminnallinen osuuden, jossa kokeiltiin kehitettyä toimintamallia käytännössä. Toiminnallisesta osuudesta työstettiin prosessityökir-ja, joka kuvaa toimintaa. Työmenetelmänä käytettiin sosiokulttuurista innostamista, jolloin ryhmä suunnitteli, toteutti ja arvioi toimintaa. Toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää sekä havainnointia, oppimispäiväkirjaa ja haastattelua. Tulokset sisältävät ryhmän jäsenien kokemuksia vapaa-ajan toiminnan mallista, joka tukee internaattipedago-giikkaa. Keskeisiksi tekijöiksi nousivat aito dialogi, avoimuus, mielekäs toiminta, aikuisen tuki, yksilöl-linen tunne kasvusta ja ohjaajan rooli.
Opinnäytetyö tehdyillä rajauksilla tuottaa uutta tietoa vähän selvitetylle osa-alueelle. Tulokset ovat heti sovellettavissa ja aihepiiri on kansanopistojen toiminnan kehittämisessä ajankohtainen. Portaanpään opisto voi ottaa vapaa-ajan toiminnanmallin käyttöön välittömästi ja kehittää mallia systemaattisesti osaksi arkea. Jatkon kannalta mielenkiintoista olisi tutkia sukupolvien kohtaamista saman sukupuolen sisällä, kuten naisten tai miesten keskuudessa.