Verkkokoulutuksen kehittäminen Omaolo-palvelun käyttöönoton tueksi : Kirjallisuuskatsaus, teemahaastattelu ja ideariihi
Karme, Noora (2021)
Lataukset:
Karme, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521583
Tiivistelmä
Omaolo on DigiFinlandin digitaalinen asiointikanava, joka toimii asukkaan hoidon ja palveluntarpeen arviointiin sekä hoidon suunnittelun ja toteutuksen välineenä. Jotta pystytään varmistamaan Omaolo-palvelun turvallinen käyttö, tulee uuden Omaoloalueen projektiryhmän käydä läpi koulutus, jolla varmistetaan Omaolon hyvä käyttöönotto. Koulutusta varten DigiFinland on luonut verkkokoulutuksen, jota pyritään kehittämään tämän opinnäytetyön avulla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä hoitoalalle suunnattujen verkkokoulutuksien käyttäjäkokemuksia ja hyviä käytäntöjä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ideoita, joiden perusteella DigiFinland Oy voi kehittää olemassa olevasta verkkokoulutuksesta motivoivan ja monipuolisen Omaolo-palvelun neuvotteluvaiheen tueksi. Opinnäytetyö sisälsi kolme vaihetta, jossa ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen perusteella hoitoalan ammattilaisille suunnattujen verkkokoulutuksiin osallistuneiden kokemuksia verkkokoulutuksista. Toisessa vaiheessa kuvattiin verkkokoulutusammattilaisten näkemyksiä verkkokoulutuksen tekemisen hyvistä käytännöistä. Kolmannessa vaiheessa tuotettiin ideoita ja ajatuksia verkkokoulutuksen kehittämiseksi yhteistyössä toimeksiantajan asiantuntijoiden kanssa. Aineistot analysoitiin laadullista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin designtutkimusta. Opinnäytetyössä luotiin design, joka vastasi ongelmaan, miten verkkokoulutus kannattaa rakentaa, jotta se tukee parhaiten oppimista ja sitä on helppoa ja motivoivaa käyttää. Designia kehitettiin yhteistyössä opinnäytetyöntekijän, verkkokoulutusammattilaisten sekä toimeksiantajan kanssa.
Tulosten mukaan DigiFinlandin tulisi ottaa huomioon verkkokoulutuksen kehittämisessä verkkokoulutuksen tavoite ja kohderyhmä, oppimiskäsitys, opetusmateriaalit, palautteen antaminen ja osaamisen seuranta sekä verkkokoulutuksien käytettävyys. Näin pystytään varmistamaan, että verkkokoulutuksella saavutetaan haluttu tavoite. Tavoitteena on valmistaa organisaatiota Omaolon käyttöönottoon ja käyttöönoton organisoitumiseen sekä tukea organisaatiota käyttöönottoprosessin etenemisessä ja onnistumaan Omaolon käyttöönotossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä hoitoalalle suunnattujen verkkokoulutuksien käyttäjäkokemuksia ja hyviä käytäntöjä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ideoita, joiden perusteella DigiFinland Oy voi kehittää olemassa olevasta verkkokoulutuksesta motivoivan ja monipuolisen Omaolo-palvelun neuvotteluvaiheen tueksi. Opinnäytetyö sisälsi kolme vaihetta, jossa ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen perusteella hoitoalan ammattilaisille suunnattujen verkkokoulutuksiin osallistuneiden kokemuksia verkkokoulutuksista. Toisessa vaiheessa kuvattiin verkkokoulutusammattilaisten näkemyksiä verkkokoulutuksen tekemisen hyvistä käytännöistä. Kolmannessa vaiheessa tuotettiin ideoita ja ajatuksia verkkokoulutuksen kehittämiseksi yhteistyössä toimeksiantajan asiantuntijoiden kanssa. Aineistot analysoitiin laadullista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin designtutkimusta. Opinnäytetyössä luotiin design, joka vastasi ongelmaan, miten verkkokoulutus kannattaa rakentaa, jotta se tukee parhaiten oppimista ja sitä on helppoa ja motivoivaa käyttää. Designia kehitettiin yhteistyössä opinnäytetyöntekijän, verkkokoulutusammattilaisten sekä toimeksiantajan kanssa.
Tulosten mukaan DigiFinlandin tulisi ottaa huomioon verkkokoulutuksen kehittämisessä verkkokoulutuksen tavoite ja kohderyhmä, oppimiskäsitys, opetusmateriaalit, palautteen antaminen ja osaamisen seuranta sekä verkkokoulutuksien käytettävyys. Näin pystytään varmistamaan, että verkkokoulutuksella saavutetaan haluttu tavoite. Tavoitteena on valmistaa organisaatiota Omaolon käyttöönottoon ja käyttöönoton organisoitumiseen sekä tukea organisaatiota käyttöönottoprosessin etenemisessä ja onnistumaan Omaolon käyttöönotossa.