Sisustuspalvelun muotoilu Honkarakenteelle asiakasymmärryksen avulla
Laatio, Iisa (2021)
Laatio, Iisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Honkarakenne Oyj:lle sisustussuunnittelun palvelukonsepti, joka palvelee erityisesti Sisusta Vapaasti toimituksia ja toimii yleisesti kaupankäyntiä vauhdittavana lisäpalveluna. Lähtökohtana on Honkarakenteen, eli tilaajan tavoitteet, sekä eri asiakasryhmien tarpeet. Osallistamalla tilaajaa päästään yhteiskehittämisen polulle, jonka tavoitteena on saavuttaa asiakasymmärrys. Saavutetun asiakasymmärryksen pohjalta lähdetään etsimään ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin.
Tutkimuksen pääpaino on laadullisessa, eli kvalitatiivisessa tutkimuksessa. Tutkimusmenetelminä käytetään havainnointia, kyselyitä ja haastatteluja. Sisustuspalvelutuotteen kehittäminen etenee palvelumuotoilun tuplatimantti -prosessimallia noudattaen. Ensimmäinen timantti keskittyy määrittelyyn ja tutkimustyöhön. Toinen timantti ratkaisujen kehittämiseen ja toteutukseen.
Tutkimuksen tuloksena saavutettiin asiakasymmärrys, jonka pohjalta syntyi palvelupolku kehitysehdotuksineen. Palvelupolkua on tarkoitus yleisesti jatkojalostaa Honkarakenteella ja hyödyntää tulevaisuuden palvelukehityksessä. Opinnäytetyön osalta jatkokehitykseen valikoituivat asiakkaille tarjottavat sisustussuunnittelupalvelut ja kolme erilaista sisustusteemaa esimerkkisuunnitelmineen. Teemat on rakennettu kyselyiden pohjalta ihmisiä eniten kiinnostavien sisustustyylien ja pintakäsittelyiden mukaan.
Tutkimuksen pääpaino on laadullisessa, eli kvalitatiivisessa tutkimuksessa. Tutkimusmenetelminä käytetään havainnointia, kyselyitä ja haastatteluja. Sisustuspalvelutuotteen kehittäminen etenee palvelumuotoilun tuplatimantti -prosessimallia noudattaen. Ensimmäinen timantti keskittyy määrittelyyn ja tutkimustyöhön. Toinen timantti ratkaisujen kehittämiseen ja toteutukseen.
Tutkimuksen tuloksena saavutettiin asiakasymmärrys, jonka pohjalta syntyi palvelupolku kehitysehdotuksineen. Palvelupolkua on tarkoitus yleisesti jatkojalostaa Honkarakenteella ja hyödyntää tulevaisuuden palvelukehityksessä. Opinnäytetyön osalta jatkokehitykseen valikoituivat asiakkaille tarjottavat sisustussuunnittelupalvelut ja kolme erilaista sisustusteemaa esimerkkisuunnitelmineen. Teemat on rakennettu kyselyiden pohjalta ihmisiä eniten kiinnostavien sisustustyylien ja pintakäsittelyiden mukaan.