Menetelmäkansio ryhmätoiminnan ohjaamiseen vaativan laitoshoidon osastoille Vuorelan koulukodissa
Kilo, Noora; Elo, Julia (2021)
Kilo, Noora
Elo, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622090
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka tavoite oli tuottaa tietoa, ideoita, käytänteitä sekä ohjeistuksia sisältävä menetelmäkansio laitoshoitoon sijoitettujen nuorten kuntouttamiseen liittyvän ryhmätoiminnan tukemiseksi. Yhteistyökumppanina kehittämistyössä toimi Vuorelan koulukoti, joka on yksi valtion viidestä koulukodista.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu käsitteitä sosiaalipedagogiikka, ryhmätoiminta, ryhmäytyminen ja osallisuus. Kehittämistyön kohderyhmän erityispiirteiden kuvaamiseksi on esitetty myös lastensuojeluun liittyviä lakeja, sopimuksia ja suosituksia sekä kuvattu koulukotien roolia lastensuojelun alueella. Näiden lisäksi tehtiin kysely ryhmätoiminnan ohjausta tekeville henkilöille kehittämistyön erityistarpeiden selvittämiseksi.
Kehittämistyönä toteutetun menetelmäkansion keskeisiksi teemoiksi teoriaperustan ja kyselyn tulosten perusteella nousivat ryhmätoiminnan muodot ja tarkoitus, nuorten kasvu ja kehitys, hyvinvointi, vuorovaikutustaidot sekä itsenäistyminen. Nämä teemat ovat keskeisiä nuoren ihmisen elämässä matkalla aikuisuuteen ja itsenäiseen elämään.
Kehittämistyön tuloksena syntyneeseen tukimateriaaliin sisällytettiin kuhunkin teemaan liittyvää yleistä tietoutta sekä teemaan liittyviä ehdotuksia harjoitteiksi ryhmätoiminnan toteuttamisessa. Kyselyssä esiin nousseita ryhmätoiminnan haasteita otettiin huomioon sisällyttämällä harjoitteisiin vaihtoehtoja eri kokoisille ryhmille ja kestoltaan eri pituisille harjoitteille.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu käsitteitä sosiaalipedagogiikka, ryhmätoiminta, ryhmäytyminen ja osallisuus. Kehittämistyön kohderyhmän erityispiirteiden kuvaamiseksi on esitetty myös lastensuojeluun liittyviä lakeja, sopimuksia ja suosituksia sekä kuvattu koulukotien roolia lastensuojelun alueella. Näiden lisäksi tehtiin kysely ryhmätoiminnan ohjausta tekeville henkilöille kehittämistyön erityistarpeiden selvittämiseksi.
Kehittämistyönä toteutetun menetelmäkansion keskeisiksi teemoiksi teoriaperustan ja kyselyn tulosten perusteella nousivat ryhmätoiminnan muodot ja tarkoitus, nuorten kasvu ja kehitys, hyvinvointi, vuorovaikutustaidot sekä itsenäistyminen. Nämä teemat ovat keskeisiä nuoren ihmisen elämässä matkalla aikuisuuteen ja itsenäiseen elämään.
Kehittämistyön tuloksena syntyneeseen tukimateriaaliin sisällytettiin kuhunkin teemaan liittyvää yleistä tietoutta sekä teemaan liittyviä ehdotuksia harjoitteiksi ryhmätoiminnan toteuttamisessa. Kyselyssä esiin nousseita ryhmätoiminnan haasteita otettiin huomioon sisällyttämällä harjoitteisiin vaihtoehtoja eri kokoisille ryhmille ja kestoltaan eri pituisille harjoitteille.