Lasten hyvinvointi etäopiskelun aikana Pirkanmaan alakouluissa koulukuraattoreiden kertomana
Lähteenmäki, Jenni; Mäkelä, Emmi (2021)
Lähteenmäki, Jenni
Mäkelä, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten lasten hyvinvointi toteutuu Pirkanmaan alakouluissa ja miten sitä turvataan poikkeusolojen ja etäopetuksen aikana sekä millaisia sosiaalisen tuen tarpeita lapsilla ja perheillä on tällaisena aikana. Tavoitteena oli selvittää, millaisia etäopetuksen haasteet ja mahdollisuudet perusopetuksessa ovat koulukuraattoreiden näkökulmasta, miten etäopetus on näkynyt koulukuraattorin työssä sekä millainen on koulukuraattorin rooli lasten ja perheiden tukijana poikkeusoloissa. Tavoitteena oli saada selville, miten koulukuraattorit kokevat tällaisen tilanteen vaikuttavan oppilaiden tasa-arvoiseen kohteluun ja oikeuteen saada laadukasta opetusta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisiin toimiin kouluissa tulisi ryhtyä ja mitä vastaavissa tilanteissa voitaisiin tehdä paremmin lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta Pirkanmaan alueen alakouluissa työskentelevää koulukuraattoria. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Miten lasten hyvinvointi toteutuu etäopiskelun aikana Pirkanmaan peruskouluissa koulukuraattoreiden mielestä? 2. Miten poikkeusjärjestelyt näkyvät koulukuraattoreiden työssä ja millainen heidän roolinsa on poikkeustilanteessa ja etäopetuksen aikana? 3. Miten koulukuraattoreiden mielestä Pirkanmaan peruskouluissa voidaan varautua turvaamaan lasten hyvinvointi vastaavissa tilanteissa?
Tulosten perusteella koulujen sulkeminen vaikuttaa merkittävästi lasten hyvinvointiin, osallisuuteen ja tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin. Etäopetuksesta aiheutui lapsille ja perheille haasteita ja huolta, mutta siitä oli myös hyötyä yksittäisille oppilaille. Opettajan ja perheen tuen merkityksen katsottiin korostuneen etäopetuksen aikana. Opetuksen järjestäminen ja opettajalta saatu tuki nähtiin vaihtelevaksi ja opettajakohtaiseksi. Suurimpina muutoksina kuraattorityössä nähtiin työskentelyn siirtyminen verkkoalustoille ja kasvanut asiakasmäärä. Tuloksista ilmenee, että koulukuraattoreiden rooli lasten ja perheiden tukijana on merkittävä poikkeustilanteen ja etäopiskelun aikana. Koulukuraattorit toivoivat, että tilanteessa huomioitaisiin paremmin lasten yksilöllinen tuen tarve, ja että lasten paperit tuen tarpeesta päivitettäisiin ajan tasalle. Huomiota tulisi kiinnittää myös yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta Pirkanmaan alueen alakouluissa työskentelevää koulukuraattoria. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Miten lasten hyvinvointi toteutuu etäopiskelun aikana Pirkanmaan peruskouluissa koulukuraattoreiden mielestä? 2. Miten poikkeusjärjestelyt näkyvät koulukuraattoreiden työssä ja millainen heidän roolinsa on poikkeustilanteessa ja etäopetuksen aikana? 3. Miten koulukuraattoreiden mielestä Pirkanmaan peruskouluissa voidaan varautua turvaamaan lasten hyvinvointi vastaavissa tilanteissa?
Tulosten perusteella koulujen sulkeminen vaikuttaa merkittävästi lasten hyvinvointiin, osallisuuteen ja tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin. Etäopetuksesta aiheutui lapsille ja perheille haasteita ja huolta, mutta siitä oli myös hyötyä yksittäisille oppilaille. Opettajan ja perheen tuen merkityksen katsottiin korostuneen etäopetuksen aikana. Opetuksen järjestäminen ja opettajalta saatu tuki nähtiin vaihtelevaksi ja opettajakohtaiseksi. Suurimpina muutoksina kuraattorityössä nähtiin työskentelyn siirtyminen verkkoalustoille ja kasvanut asiakasmäärä. Tuloksista ilmenee, että koulukuraattoreiden rooli lasten ja perheiden tukijana on merkittävä poikkeustilanteen ja etäopiskelun aikana. Koulukuraattorit toivoivat, että tilanteessa huomioitaisiin paremmin lasten yksilöllinen tuen tarve, ja että lasten paperit tuen tarpeesta päivitettäisiin ajan tasalle. Huomiota tulisi kiinnittää myös yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemiseen.