B2B-yritysbrändin kehittäminen
Ovaskainen, Jasmin (2021)
Ovaskainen, Jasmin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on Yritys X:n brändi-identiteetti yrityksen näkökulmasta ja brändi-imago asiakkaiden näkökulmasta, sekä saada tietoa yrityksen brändin kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Yritys X:n brändi-identiteettiä, eli yrityksen omia näkemyksiä brändistä, sekä imagoa eli yrityksen asiakkaiden mielikuvia brändistä. Tutkimusten pohjalta ja tuloksia vertailemalla oli tarkoitus etsiä kehitysehdotuksia yrityksen brändille, ja kehittää tuotos brändin kehittämisen tueksi.
Teoriaosassa käsitellään B2B-liiketoiminnan näkökulmasta eri brändiä koskevia osa-alueita, jotka ovat oleellisia brändin kehittämisessä. Teoriassa käsitellään brändin käsitettä, brändi-identiteettiä, brändi-imagoa, brändiviestintää ja brändin rakentamista.
Brändi-identiteettiä tutkittiin laadullisella tutkimuksella, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kesäkuussa 2021 ja niihin vastasi yrityksen toimitusjohtaja sekä markkinointipäällikkö. Brändi-imagoa tutkittiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin netissä, ja siihen vastasi yhteensä 67 yrityksen jälleenmyyjäasiakasta, joista kaikki olivat alle 10 hengen pienyrityksiä.
Tutkimuksissa selvisi, että yrityksen asiakkaat olivat yhtä mieltä siitä, että Yritys X:n suurin vahvuus on heidän tuotteidensa laatu ja valikoiman laajuus. Selkeimmäksi kehitysalueeksi nousi myynnin tuki liittyen yrityksen tarjoamiin työkaluihin, koulutukseen ja sisältöihin. Toiseksi kehityskohteeksi osoittautui viestintä myynnin tuen ympärillä, asiakaskontaktin muodossa ja yleisen tiedonkulun osalta. Kehityskohteiden pohjalta luotiin myynnin tuen malli tukemaan Yritys X:n brändin kehittämistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Yritys X:n brändi-identiteettiä, eli yrityksen omia näkemyksiä brändistä, sekä imagoa eli yrityksen asiakkaiden mielikuvia brändistä. Tutkimusten pohjalta ja tuloksia vertailemalla oli tarkoitus etsiä kehitysehdotuksia yrityksen brändille, ja kehittää tuotos brändin kehittämisen tueksi.
Teoriaosassa käsitellään B2B-liiketoiminnan näkökulmasta eri brändiä koskevia osa-alueita, jotka ovat oleellisia brändin kehittämisessä. Teoriassa käsitellään brändin käsitettä, brändi-identiteettiä, brändi-imagoa, brändiviestintää ja brändin rakentamista.
Brändi-identiteettiä tutkittiin laadullisella tutkimuksella, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kesäkuussa 2021 ja niihin vastasi yrityksen toimitusjohtaja sekä markkinointipäällikkö. Brändi-imagoa tutkittiin määrällisellä kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin netissä, ja siihen vastasi yhteensä 67 yrityksen jälleenmyyjäasiakasta, joista kaikki olivat alle 10 hengen pienyrityksiä.
Tutkimuksissa selvisi, että yrityksen asiakkaat olivat yhtä mieltä siitä, että Yritys X:n suurin vahvuus on heidän tuotteidensa laatu ja valikoiman laajuus. Selkeimmäksi kehitysalueeksi nousi myynnin tuki liittyen yrityksen tarjoamiin työkaluihin, koulutukseen ja sisältöihin. Toiseksi kehityskohteeksi osoittautui viestintä myynnin tuen ympärillä, asiakaskontaktin muodossa ja yleisen tiedonkulun osalta. Kehityskohteiden pohjalta luotiin myynnin tuen malli tukemaan Yritys X:n brändin kehittämistä.