Hakukoneoptimoitu verkkoportfolio henkilöbrändäyksen ja työllistymisen tukena
Björkbacka, Ruska (2021)
Björkbacka, Ruska
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022555
Tiivistelmä
Markkinoinnin alan työpaikoista on kova kilpailu. Joukosta erottuminen edellyttää oman osaamisen hyvää brändäystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutustua hyvän henkilöbrändin suunnitteluun sekä hakukoneoptimointiin ja näiden avulla toteuttaa toimiva omaa henkilöbrändiä ja osaamista kuvastava verkkoportfolio. Alatavoitteena on rakentaa henkilöbrändiä tukeva sekä visuaalisesti silmää miellyttävä käyttäjäystävällinen verkkoportfolio. Portfoliossa tuodaan esille opinnäytetyön tekijän kerryttämää ammatillista osaamista erilaisia työtehtäviä ja projekteja esittelemällä.
Opinnäytetyössä perehdytään henkilöbrändäykseen, hakukoneoptimointiin sekä verkkoportfolion tekemiseen ja niiden hyötyyn työelämässä. Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena työnä, jolloin siihen sisältyy tuotos, joka on tässä tapauksessa verkkoportfolio. Työhön sisältyy neljä työstövaihetta. Ensimmäiseksi tutustutaan henkilöbrändäyksen ja hakukoneoptimoinnin tietoperustaan. Toisessa vaiheessa suunnitellaan opinnäytetyöprosessia tarkemmin, määritetään portfolion kohderyhmät sekä ydinviesti. Kolmannessa työvaiheessa verkkoportfolio rakennetaan. Viimeisessä eli neljännessä vaiheessa arvioidaan valmis verkkoportfolio sekä tarkastellaan koko opinnäytetyöprosessia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi hakukoneoptimoitu verkkoportfolio, joka sisältää etusivun, esittelytekstin kuvineen, viisi erilaista työnäytettä, valokuvaustaustan esittelyn harkitun ansioluettelon sekä yhteydenottolomakkeen. Verkkoportfolion käyttäjäystävällisyydestä huolehdittiin pitämällä rakenne selkeänä, navigaatiot yksinkertaisina ja hakukone sekä mobiilioptimoimalla sivut.
Opinnäytetyön tekijän henkilöbrändiä tuetaan portfolioon valituilla väreillä, kuvilla, fonteilla, kirjoitusasulla ja -tyylillä. Työnäytteet esittelevät tekijän kerryttämää ammatillista osaamista muun muassa digitaalisen markkinoinnin, kuvankäsittelyn, tiimityöskentelyn, valokuvauksen ja kirjoitustaitojen tiimoilta. Työssä kuvataan tuotoksen toteutusvaiheessa tehdyt ratkaisut ja esitellään valmis verkkoportfolio havainnollistavien kuvien kera.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutustua hyvän henkilöbrändin suunnitteluun sekä hakukoneoptimointiin ja näiden avulla toteuttaa toimiva omaa henkilöbrändiä ja osaamista kuvastava verkkoportfolio. Alatavoitteena on rakentaa henkilöbrändiä tukeva sekä visuaalisesti silmää miellyttävä käyttäjäystävällinen verkkoportfolio. Portfoliossa tuodaan esille opinnäytetyön tekijän kerryttämää ammatillista osaamista erilaisia työtehtäviä ja projekteja esittelemällä.
Opinnäytetyössä perehdytään henkilöbrändäykseen, hakukoneoptimointiin sekä verkkoportfolion tekemiseen ja niiden hyötyyn työelämässä. Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena työnä, jolloin siihen sisältyy tuotos, joka on tässä tapauksessa verkkoportfolio. Työhön sisältyy neljä työstövaihetta. Ensimmäiseksi tutustutaan henkilöbrändäyksen ja hakukoneoptimoinnin tietoperustaan. Toisessa vaiheessa suunnitellaan opinnäytetyöprosessia tarkemmin, määritetään portfolion kohderyhmät sekä ydinviesti. Kolmannessa työvaiheessa verkkoportfolio rakennetaan. Viimeisessä eli neljännessä vaiheessa arvioidaan valmis verkkoportfolio sekä tarkastellaan koko opinnäytetyöprosessia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi hakukoneoptimoitu verkkoportfolio, joka sisältää etusivun, esittelytekstin kuvineen, viisi erilaista työnäytettä, valokuvaustaustan esittelyn harkitun ansioluettelon sekä yhteydenottolomakkeen. Verkkoportfolion käyttäjäystävällisyydestä huolehdittiin pitämällä rakenne selkeänä, navigaatiot yksinkertaisina ja hakukone sekä mobiilioptimoimalla sivut.
Opinnäytetyön tekijän henkilöbrändiä tuetaan portfolioon valituilla väreillä, kuvilla, fonteilla, kirjoitusasulla ja -tyylillä. Työnäytteet esittelevät tekijän kerryttämää ammatillista osaamista muun muassa digitaalisen markkinoinnin, kuvankäsittelyn, tiimityöskentelyn, valokuvauksen ja kirjoitustaitojen tiimoilta. Työssä kuvataan tuotoksen toteutusvaiheessa tehdyt ratkaisut ja esitellään valmis verkkoportfolio havainnollistavien kuvien kera.