Tilaajien toimintatapojen kehittäminen Tampereen Tilapalvelut Oy:ssä
Malmi-Jylänki, Mira (2021)
Malmi-Jylänki, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tilaajien toimintatapoja Tampereen Tilapalvelut Oy:n kahdessa yksikössä. Tampereen Tilapalvelut Oy:ssä yhdenmukaistettiin tilausten tekemistä ottamalla käyttöön uusi järjestelmä helmikuussa 2020. Järjestelmä paransi sopimustenhallintaa ja mahdollisti sopimusten käytön raportoinnin sekä vakioi ja automatisoi tilausten tekemistä. Järjestelmän kehitystyön aikana ja sen jälkeen tilausten tekemiseen ja sopimusten käyttämiseen alettiin kiinnittää enemmän huomiota ja samalla havaittiin tilaajien toiminnassa puutteita.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen vaikutus kouluttamisella on tilaajien osaamisen lisäämiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Tavoitteena oli saada tilaajien tilaamiseen ja sopimusten käyttämiseen liittyvä osaaminen paremmaksi ja saada tilaajat toimimaan ohjeiden mukaisesti.
Toimintatutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä kehitettiin tilaajien toimintatapoja järjestämällä koulutus ja kolme työpajaa. Koulutuksessa käytiin läpi toiminnan nykytilaa ja ohjeistuksia. Työpajoja varten tilaajat tutustuivat sopimusten sisältöihin ja laativat niistä esityksen, jonka esittelivät työpajoissa. Opinnäytetyössä muina tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselyjä. Viitekehyksenä toimi julkiset hankinnat, aineeton pääoma ja tietojohtaminen, oppiminen, etätyöhön siirtyminen ja toiminnan kehittäminen.
Tilaajien toimintatavoissa tapahtunutta muutosta selvitettiin muun muassa alku- ja lopputilanteessa toteutettujen haastatteluiden ja kyselyn avulla sekä vertaamalla tilausjärjestelmällä tehtyjen tilausten määriä alku- ja loppumittausjaksolla. Mittaustulosten perusteella havaittiin, että kehittämistoimenpiteillä saatiin aikaan muutoksia ja että tilaajien osallistamisella oli vaikutusta muutoksen syntymiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen vaikutus kouluttamisella on tilaajien osaamisen lisäämiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Tavoitteena oli saada tilaajien tilaamiseen ja sopimusten käyttämiseen liittyvä osaaminen paremmaksi ja saada tilaajat toimimaan ohjeiden mukaisesti.
Toimintatutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä kehitettiin tilaajien toimintatapoja järjestämällä koulutus ja kolme työpajaa. Koulutuksessa käytiin läpi toiminnan nykytilaa ja ohjeistuksia. Työpajoja varten tilaajat tutustuivat sopimusten sisältöihin ja laativat niistä esityksen, jonka esittelivät työpajoissa. Opinnäytetyössä muina tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselyjä. Viitekehyksenä toimi julkiset hankinnat, aineeton pääoma ja tietojohtaminen, oppiminen, etätyöhön siirtyminen ja toiminnan kehittäminen.
Tilaajien toimintatavoissa tapahtunutta muutosta selvitettiin muun muassa alku- ja lopputilanteessa toteutettujen haastatteluiden ja kyselyn avulla sekä vertaamalla tilausjärjestelmällä tehtyjen tilausten määriä alku- ja loppumittausjaksolla. Mittaustulosten perusteella havaittiin, että kehittämistoimenpiteillä saatiin aikaan muutoksia ja että tilaajien osallistamisella oli vaikutusta muutoksen syntymiseen.