Taloudellisen tilanteen ja toiminnan analyysi : parturi-kampaamo X
Luntinen, Lotta (2021)
Luntinen, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia tilinpäätösanalyysi pienestä Suomessa toimivasta parturi-kampaamosta. Työn tavoitteena oli selvittää parturi-kampaamon taloudellista tilannetta tunnuslukujen avulla sekä vertailemalla tunnuslukuja toimialan tilinpäätöstilastoihin. Tässä opinnäytetyössä on toteutettu myös muuta analyysia parturi-kampaamon liiketoiminnasta, sillä tavoitteena oli myös saada yrittäjälle katsaus omasta liiketoiminnastaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoina oli parturi-kampaamon tilinpäätökset tilikausilta 2017–2020. Teoreettinen viitekehys sisälsi tilinpäätöksen laatimisen lainsäädäntöä sekä tilinpäätösanalyysin toteuttamista tunnusluvuilla. Tunnuslukujen tulkinnassa käytettiin ohjearvoja Alma Talentin Tunnuslukuoppaasta ja Yritystutkimus ry:n teoksesta Yritystutkimuksen tilinpäätösanalyysi. Toimialavertailun perustana toimi Finnveran tilinpäätöstilastot ToimialaOnline-palvelusta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin parturi-kampaamon taloudellista tilannetta ja kehitystä valittujen tilikausien aikana. Tilinpäätösanalyysiä varten laskettiin yleisimpiä tunnuslukuja kannattavuudesta, vakavaraisuudesta sekä maksuvalmiudesta. Näitä samoja tunnuslukuja käytettiin toimialavertailussa. Lisäksi tässä opinnäytetyössä analysoitiin parturi-kampaamon vahvuuksia ja heikkouksia sekä mahdollisuuksia ja uhkia SWOT-analyysillä.
Tilinpäätösanalyysin perusteella huomattiin, että tilikausi 2019 oli vertailun paras tilikausi tunnuslukujen sekä toimialavertailun perusteella. Covid-19-pandemia oli yksi syy sille, miksi tilikaudella 2020 ei tapahtunut kehitystä. Parturi-kampaamolla ei ollut analysoitavien tilikausien aikana lainkaan pitkäaikaista velkaa, joten sen maksuvalmius sekä vakavaraisuus olivat todella hyvällä tasolla. Kannattavuuden tunnusluvut olivat hieman heikommat tuloslaskelman oikaisujen jälkeen. SWOT-analyysin perusteella vahvuuksia hyödyntämällä sekä heikkouksia vähentämällä liiketoimintaa voidaan saada vielä kehitettyä entisestään. Toimintaa voisi myös kehittää laajentamalla tiloja ja ottamalla samaan tilaan useamman kampaajayrittäjän tai perustamalla hiustuotteiden verkkokaupan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoina oli parturi-kampaamon tilinpäätökset tilikausilta 2017–2020. Teoreettinen viitekehys sisälsi tilinpäätöksen laatimisen lainsäädäntöä sekä tilinpäätösanalyysin toteuttamista tunnusluvuilla. Tunnuslukujen tulkinnassa käytettiin ohjearvoja Alma Talentin Tunnuslukuoppaasta ja Yritystutkimus ry:n teoksesta Yritystutkimuksen tilinpäätösanalyysi. Toimialavertailun perustana toimi Finnveran tilinpäätöstilastot ToimialaOnline-palvelusta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin parturi-kampaamon taloudellista tilannetta ja kehitystä valittujen tilikausien aikana. Tilinpäätösanalyysiä varten laskettiin yleisimpiä tunnuslukuja kannattavuudesta, vakavaraisuudesta sekä maksuvalmiudesta. Näitä samoja tunnuslukuja käytettiin toimialavertailussa. Lisäksi tässä opinnäytetyössä analysoitiin parturi-kampaamon vahvuuksia ja heikkouksia sekä mahdollisuuksia ja uhkia SWOT-analyysillä.
Tilinpäätösanalyysin perusteella huomattiin, että tilikausi 2019 oli vertailun paras tilikausi tunnuslukujen sekä toimialavertailun perusteella. Covid-19-pandemia oli yksi syy sille, miksi tilikaudella 2020 ei tapahtunut kehitystä. Parturi-kampaamolla ei ollut analysoitavien tilikausien aikana lainkaan pitkäaikaista velkaa, joten sen maksuvalmius sekä vakavaraisuus olivat todella hyvällä tasolla. Kannattavuuden tunnusluvut olivat hieman heikommat tuloslaskelman oikaisujen jälkeen. SWOT-analyysin perusteella vahvuuksia hyödyntämällä sekä heikkouksia vähentämällä liiketoimintaa voidaan saada vielä kehitettyä entisestään. Toimintaa voisi myös kehittää laajentamalla tiloja ja ottamalla samaan tilaan useamman kampaajayrittäjän tai perustamalla hiustuotteiden verkkokaupan.