Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ekologisesta Hiuslakasta Luksustuotteeksi

Luukka, Kaisa (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö2 Luukka Kaisa (1).pdf (1.715Mt)
Lataukset: 


Luukka, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223388
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kestävän kehityksen ja ylellisyystuotteiden yhteensopivuutta. Tavoitteena on tutkia asiaa kosmetiikan valmistuksen näkökulmasta ja selvittää mitä tutkimushenkilöt ajattelivat ylellisyydestä sekä kotimaisuudesta ja kestävästä kehityksestä. Yhteistyökumppani, KH Cosmetics Oy voi käyttää näitä tietoja uuden tuotteen formuloinnissa ja markkinoinnissa.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään kosmeettisen tuotteen markkinoinnissa tärkeitä seikkoja, kuten kestävää kehitystä ja sen vaikutusta tuotekehitykseen, kosmetiikkamarkkinoita ja ylellisyyden käsitettä. Kosmetiikkamarkkinoiden ymmärtämisen kannalta on tärkeää perehtyä myös alan historiaan, jotta voi ymmärtää tulevaa. Opinnäytetyössä huomioidaan myös talouskriisien vaikutukset ja markkinoiden vaihtelut.

Kehittämistehtävässä selvitetään mitä tutkimushenkilöt ajattelevat ylellisyydestä yleisesti, mielikuvia ylellisestä kosmetiikasta ja raaka-aineista sekä materiaaleista. Kehittämistehtävän tutkimuksellinen osuus toteutetaan Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET) menetelmällä, joka perustuu kuviin ja haastatteluun, ollen siis laadullinen tutkimusmenetelmä.

Voidaan todeta, että tutkimushenkilöt arvostavat kotimaisuutta ja luonnonmateriaaleja. Ylelliseksi koetaan vapaus, varsinkin matkailun muodossa. Myös vapaus valita korostuu. Voidaan siis todeta, että ylellinen tuote ja ekologisuus voidaan yhdistää, sillä ylellinen tuote ei ole massatuote, ja siten harkittu hankinta. Massatuote ei ole ekologinen valinta.

Tutkimushenkilöiden vastauksiin on saattanut vaikuttaa pandemiasta johtuva globaali kriisitilanne. Vastauksissa saattaisi näkyä erilaisia vivahteita tavallisena aikana. Tieteellinen tutkimus kosmetiikassa ei noussut esiin tutkimusaineistossa. Tämä on erikoista ja se olisi mainio jatkotutkimuskohde. Lisää voidaan tutkia myös iän ja sosioekonomisen aseman vaikutusta vastauksiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste