Ääniliitännäisen toteuttaminen Unreal Engine -pelimoottorilla
Ritvanen, Aapo (2021)
Ritvanen, Aapo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323674
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Kajaanin Ammattikorkeakoulun alla toimiva kehitysyksikkö Clever Simulation Entertainment (Clever). Clever on erikoistunut virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) teknologioihin, ja kehittää ratkaisuja pääasiassa teollisuus- ja opetuskäyttöön.
Työn tavoitteena oli toteuttaa liitännäinen, joka lisää Cleverin pelien fysiikkapohjaisiin esineisiin törmäys-, raahaus- ja vierimisäänet. Liitännäinen voidaan lisätä mihin tahansa Cleverin Unreal Engine -pelimoottorilla toimivaan peliprojektiin. Työssä oli tarkoituksena käyttää valmiiksi äänitettyjä eri materiaalien ääniä, ja toistaa niitä mahdollisimman luontevasti peleissä.
Peliääniä ilmestyi 1930-luvulla pelihallien ja kasinoiden myötä. Videopelien ja pelikonsoleiden yleistyessä ja kehittyessä nopeaa vauhtia olivat peliäänet myös osana kehitystä. Uusia äänipiirejä kehitettiin tiheään tahtiin ja teknologia tuli paremmaksi. Nykyään monet pelit havittelevat realistisuutta, jossa äänet ovat tärkeässä osassa. Peliäänet parantavat esimerkiksi immersiota ja äänipalautetta, joiden parantamista myös työn liitännäisellä tavoiteltiin. Peliääniin saadaan luonnollisuutta varioimalla niitä. Työn liitännäinen varioi ääniä esimerkiksi muuttamalla äänenvoimakuutta ja -korkeutta sekä valitsemalla satunnaisia ääniä.
Työssä kehitettiin toimiva liitännäinen, joka lisäsi pelien fysiikkapohjaisiin esineisiin törmäys- ja raahausäänet. Työssä todettiin, että äänet toivat immersiota pelin esineisiin. Vierimisäänet jäivät liitännäisestä pois aikarajoitteiden takia. Liitännäistä varten tehtiin myös oma peliprojekti, jossa törmäys- ja raahausääniä voitiin testata ja kehittää.
Työn tavoitteena oli toteuttaa liitännäinen, joka lisää Cleverin pelien fysiikkapohjaisiin esineisiin törmäys-, raahaus- ja vierimisäänet. Liitännäinen voidaan lisätä mihin tahansa Cleverin Unreal Engine -pelimoottorilla toimivaan peliprojektiin. Työssä oli tarkoituksena käyttää valmiiksi äänitettyjä eri materiaalien ääniä, ja toistaa niitä mahdollisimman luontevasti peleissä.
Peliääniä ilmestyi 1930-luvulla pelihallien ja kasinoiden myötä. Videopelien ja pelikonsoleiden yleistyessä ja kehittyessä nopeaa vauhtia olivat peliäänet myös osana kehitystä. Uusia äänipiirejä kehitettiin tiheään tahtiin ja teknologia tuli paremmaksi. Nykyään monet pelit havittelevat realistisuutta, jossa äänet ovat tärkeässä osassa. Peliäänet parantavat esimerkiksi immersiota ja äänipalautetta, joiden parantamista myös työn liitännäisellä tavoiteltiin. Peliääniin saadaan luonnollisuutta varioimalla niitä. Työn liitännäinen varioi ääniä esimerkiksi muuttamalla äänenvoimakuutta ja -korkeutta sekä valitsemalla satunnaisia ääniä.
Työssä kehitettiin toimiva liitännäinen, joka lisäsi pelien fysiikkapohjaisiin esineisiin törmäys- ja raahausäänet. Työssä todettiin, että äänet toivat immersiota pelin esineisiin. Vierimisäänet jäivät liitännäisestä pois aikarajoitteiden takia. Liitännäistä varten tehtiin myös oma peliprojekti, jossa törmäys- ja raahausääniä voitiin testata ja kehittää.