Työhyvinvoinnin edistäminen kohdeyrityksessä
Visa, Nea (2021)
Visa, Nea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623883
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin edistäminen on tärkeää, sillä henkilöstön työhyvinvointi vaikuttaa koko yrityksen toimintaan positiivisesti tai negatiivisesti. Hyvinvoivat työntekijät saavuttavat helpommin hyviä tuloksia ja ovat motivoituneita työhönsä. Työhyvinvointiin panostaminen on siis tärkeää koko organisaation menestyksen kannalta.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Original Sokos Hotel Kupittaalle elo-marraskuussa 2021. Kohdeyritys tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluita. Kohdeyrityksessä toimii kolme työskentelyosastoa, jotka ovat hotellin vastaanotto, sali ja keittiö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa erityisesti johtamisen näkökulmasta, sekä esittää kehittämisehdotuksia saatujen tulosten pohjalta työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Tietoperustan ensimmäisessä pääluvussa keskityttiin työhyvinvoinnin muodostumiseen sekä tekijöihin ankkuroimalla aihetta erilasiin teorioihin sekä malleihin. Tietoperustan toisessa pääluvussa käsiteltiin, mitä työhyvinvoinnin johtaminen sisältää ja miksi työhyvinvoinnin johtaminen on tärkeää organisaation työhyvinvoinnin kannalta.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa suoritettiin määrällinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työhyvinvointikyselyä. Kysely laadittiin opinnäytetyön teoriaosuudessa esitettyjen työhyvinvoinnin tekijöiden pohjalta. Kyselyn kohdejoukkona oli tutkimus hetkellä 32 henkilöä. Tutkimuksesta selvisi, että kohdeyrityksessä työhyvinvoinnin tila on yleisesti tarkasteltuna hyvä. Tutkimuksen tuloksena syntyi havaituille kehittämistä vaativille asioille valmiit kehittämisehdotukset.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että laadittuja kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää käytännössä. Laadittua kyselylomaketta käyttää uudestaan työhyvinvoinnin kehittämisen, ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksen huomaamiseksi.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Original Sokos Hotel Kupittaalle elo-marraskuussa 2021. Kohdeyritys tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluita. Kohdeyrityksessä toimii kolme työskentelyosastoa, jotka ovat hotellin vastaanotto, sali ja keittiö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa erityisesti johtamisen näkökulmasta, sekä esittää kehittämisehdotuksia saatujen tulosten pohjalta työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Tietoperustan ensimmäisessä pääluvussa keskityttiin työhyvinvoinnin muodostumiseen sekä tekijöihin ankkuroimalla aihetta erilasiin teorioihin sekä malleihin. Tietoperustan toisessa pääluvussa käsiteltiin, mitä työhyvinvoinnin johtaminen sisältää ja miksi työhyvinvoinnin johtaminen on tärkeää organisaation työhyvinvoinnin kannalta.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa suoritettiin määrällinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin työhyvinvointikyselyä. Kysely laadittiin opinnäytetyön teoriaosuudessa esitettyjen työhyvinvoinnin tekijöiden pohjalta. Kyselyn kohdejoukkona oli tutkimus hetkellä 32 henkilöä. Tutkimuksesta selvisi, että kohdeyrityksessä työhyvinvoinnin tila on yleisesti tarkasteltuna hyvä. Tutkimuksen tuloksena syntyi havaituille kehittämistä vaativille asioille valmiit kehittämisehdotukset.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että laadittuja kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää käytännössä. Laadittua kyselylomaketta käyttää uudestaan työhyvinvoinnin kehittämisen, ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksen huomaamiseksi.