Kiinan siirtohinnoittelu suomalaisyrityksen näkökulmasta
Kuhlberg, Janette (2012)
Kuhlberg, Janette
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317979
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kiinan siirtohinnoittelua suomalaisyrityksen näkökulmasta. Tutkimus siis keskittyi erityisesti suomalaisyrityksiin ja niiden siirtohinnoitteluun. Verotusta käsiteltiin työssä vain niiltä osin, kuin se oli asian ymmärtämisen kannalta tarpeellista. Opinnäytetyössä selvitettiin Kiinan siirtohinnoittelua, millaisia siirtohinnoitteluongelmia suomalaisyritykset kohtaavat Kiinassa ja voiko yrityksen verotukseen Kiinassa vaikuttaa siirtohinnoittelun keinoin.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Työn teoreettisena viitekehyksenä oli Suomen ja Kiinan siirtohinnoittelukäytännöt, OECD-säännöstö ja verotus. Tutkimusaineistona on käytetty mahdollisimman ajantasaista alan kirjallisuutta, luotettavia Internet-lähteitä ja luotettavien tahojen Internetissä julkaisemia lehtiartikkeleita. Tutkimusaineistoa kerättiin myös henkilöhaastatteluissa, joissa käytettiin teemahaastattelumenetelmää. Haastateltaviksi valikoitui alan osaajia.
Tutkimuksesta kävi selväksi Kiinan siirtohinnoittelun yleistila tällä hetkellä. Tutkimuksessa selvisi, että Kiinan ja Suomen siirtohinnoitteludokumentointikäytännöt eivät käytännössä juuri eroa toisistaan. Molemmat maat vaativat yhtä tarkan selvityksen etuyhteysliiketoimista. Ongelmia yrityksille tuotti verolainsäädännön ja siirtohinnoittelusäädösten löyhä ja monitulkintainen kirjoitustapa, joka jättää paljon varaa tulkinnoille. Lain ja säädösten tulkinta saattaa vaihdella huomattavasti eri osissa Kiinaa. Ongelmallista oli myös Kiinassa syntyneiden voittojen kotiuttaminen, sillä Kiinan viranomaiset kontrolloivat pääomalähetyksiä ja vaativat lähetyksistä tarkat selvitykset.
Verotukseen vaikuttaminen tai verosuunnittelu ei ole suomalaisyrityksille Kiinassa yleensä mahdollista. Yhtenä syynä ovat Suomen ja Kiinan yritystuloverotuksen lähes samat veroprosentit. Lisäksi Kiinassa ei ole mahdollista saada sitovaa ennakkopäätöstä verotuksesta. Jos haluaa varmuutta verotukseensa ja siirtohinnoitteluunsa, yritys voi ryhtyä aikaa vieviin ja kalliisiin APA-sopimusneuvotteluihin Kiinan veroviranomaisten kanssa. APA-sopimuksen avulla yritykset pystyisivät monesti välttämään Kiinan siirtohinnoittelussa ilmeneviä ongelmia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Työn teoreettisena viitekehyksenä oli Suomen ja Kiinan siirtohinnoittelukäytännöt, OECD-säännöstö ja verotus. Tutkimusaineistona on käytetty mahdollisimman ajantasaista alan kirjallisuutta, luotettavia Internet-lähteitä ja luotettavien tahojen Internetissä julkaisemia lehtiartikkeleita. Tutkimusaineistoa kerättiin myös henkilöhaastatteluissa, joissa käytettiin teemahaastattelumenetelmää. Haastateltaviksi valikoitui alan osaajia.
Tutkimuksesta kävi selväksi Kiinan siirtohinnoittelun yleistila tällä hetkellä. Tutkimuksessa selvisi, että Kiinan ja Suomen siirtohinnoitteludokumentointikäytännöt eivät käytännössä juuri eroa toisistaan. Molemmat maat vaativat yhtä tarkan selvityksen etuyhteysliiketoimista. Ongelmia yrityksille tuotti verolainsäädännön ja siirtohinnoittelusäädösten löyhä ja monitulkintainen kirjoitustapa, joka jättää paljon varaa tulkinnoille. Lain ja säädösten tulkinta saattaa vaihdella huomattavasti eri osissa Kiinaa. Ongelmallista oli myös Kiinassa syntyneiden voittojen kotiuttaminen, sillä Kiinan viranomaiset kontrolloivat pääomalähetyksiä ja vaativat lähetyksistä tarkat selvitykset.
Verotukseen vaikuttaminen tai verosuunnittelu ei ole suomalaisyrityksille Kiinassa yleensä mahdollista. Yhtenä syynä ovat Suomen ja Kiinan yritystuloverotuksen lähes samat veroprosentit. Lisäksi Kiinassa ei ole mahdollista saada sitovaa ennakkopäätöstä verotuksesta. Jos haluaa varmuutta verotukseensa ja siirtohinnoitteluunsa, yritys voi ryhtyä aikaa vieviin ja kalliisiin APA-sopimusneuvotteluihin Kiinan veroviranomaisten kanssa. APA-sopimuksen avulla yritykset pystyisivät monesti välttämään Kiinan siirtohinnoittelussa ilmeneviä ongelmia.