”SEMMONEN KOTOISA, TIETENKIN VIERAS PAIKKA, MUT KOTOISA.” Asiakkaiden kokemuksia kotiutumisesta Pienryhmäkoti Aurinkoiseen
Tolvanen, Anniina; Hiltunen, Jaana (2021)
Tolvanen, Anniina
Hiltunen, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia asiakkailla on tulovaiheesta Pienryhmäkoti Aurinkoiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden kokemuksista ja ajatuksista tulovaiheesta Aurinkoiseen sekä siitä, mitkä asiat koettiin merkityksellisenä kotiutumisessa. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tulotilannetta voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kasvotusten viittä asiakasta, jotka olivat asuneet alle vuoden Aurinkoisessa. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksina tulovaiheessa kotiutumista tukivat riittävä sosiaalinen tuki, jota on saatu ohjaajalta ja yhteisöltä, yhteisön arki ja yhdessä tekeminen. Kotiutumista heikentävinä tekijöinä koettiin haasteet vuorovaikutuksessa yhteisön ja ohjaajan kanssa. Kehittämistarpeena voidaan nähdä uuden asiakkaan perehdyttäminen toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kasvotusten viittä asiakasta, jotka olivat asuneet alle vuoden Aurinkoisessa. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksina tulovaiheessa kotiutumista tukivat riittävä sosiaalinen tuki, jota on saatu ohjaajalta ja yhteisöltä, yhteisön arki ja yhdessä tekeminen. Kotiutumista heikentävinä tekijöinä koettiin haasteet vuorovaikutuksessa yhteisön ja ohjaajan kanssa. Kehittämistarpeena voidaan nähdä uuden asiakkaan perehdyttäminen toimintaan.