Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelipalvelun luominen pilvipalvelimelle

Tyrkkö, Ilmari (2021)

 
Avaa tiedosto
Pelipalvelun luominen pilvipalvelimelle (970.7Kt)
Lataukset: 


Tyrkkö, Ilmari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa www-palvelu, jossa käyttäjät voivat omissa ryhmissään eli kimpoissaan, kilpailla siitä, kenen valitsemat joukkueet pärjäävät NHL-liigassa parhaiten. Joukkueet valitaan ennen pelin alkua varaustilaisuudessa, jonka alkamisajan voi määrittää ryhmän ylläpitäjä. Kun joukkueet on valittu, voi itse pelin seuranta alkaa. Pelaaja saa pisteen valitsemansa joukkueen voitosta ja vain voitosta, eli esim. tasapelistä ei saa pisteitä. Runkosarjan päätteeksi eniten pisteitä kerännyt pelaaja on voittaja.

Opinnäytetyön alussa sovellukselle kartoitettiin palvelut ja valittiin kehitystekniikat. Käyttöliittymän (frontend) tekniikaksi valittiin React sen laajan tuen vuoksi. Taustasovelluksen (backend) tekniikka toteutettiin NodeJS:llä, sillä se on Reactin tapaan JavaScript-pohjainen. Tietokannaksi projektiin valittiin MongoDB, koska siihen löytyy hyviä kirjastoja NodeJS:stä. Käyttöliittymän ja taustasovellusten ajamiseen hankittiin pilvipalvelin, jolle asennettiin Nginx-palvelinohjelmisto ohjaamaan liikennettä. Palvelulle rekisteröitiin myös verkkotunnus kiakkoterot.fi, jonka liikenne ohjattiin hankitulle pilvipalvelimelle.

Lopputulemana opinnäytetyön tavoitteet saatiin täytettyä, eli toimiva www-palvelu saatiin rakennettua ja onnistunut varaustilaisuus saatiin järjestettyä. Ensimmäinen peli päättyy huhtikuussa 2022. Opinnäytetyön sivusto jäi monelta osin viimeistelemättömäksi, mutta samalla sen jatkokehitys ja laajennettavuus on mahdollista. Etenkin sivuston ulkoasu jäi hyvin yksinkertaiseksi, sillä opinnäytetyössä keskityttiin ensisijaisesti tekniseen toimivuuteen.

Opinnäytetyön koko lähdekoodi on saatavilla GitHubista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste