Pelipalvelun luominen pilvipalvelimelle
Tyrkkö, Ilmari (2021)
Tyrkkö, Ilmari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa www-palvelu, jossa käyttäjät voivat omissa ryhmissään eli kimpoissaan, kilpailla siitä, kenen valitsemat joukkueet pärjäävät NHL-liigassa parhaiten. Joukkueet valitaan ennen pelin alkua varaustilaisuudessa, jonka alkamisajan voi määrittää ryhmän ylläpitäjä. Kun joukkueet on valittu, voi itse pelin seuranta alkaa. Pelaaja saa pisteen valitsemansa joukkueen voitosta ja vain voitosta, eli esim. tasapelistä ei saa pisteitä. Runkosarjan päätteeksi eniten pisteitä kerännyt pelaaja on voittaja.
Opinnäytetyön alussa sovellukselle kartoitettiin palvelut ja valittiin kehitystekniikat. Käyttöliittymän (frontend) tekniikaksi valittiin React sen laajan tuen vuoksi. Taustasovelluksen (backend) tekniikka toteutettiin NodeJS:llä, sillä se on Reactin tapaan JavaScript-pohjainen. Tietokannaksi projektiin valittiin MongoDB, koska siihen löytyy hyviä kirjastoja NodeJS:stä. Käyttöliittymän ja taustasovellusten ajamiseen hankittiin pilvipalvelin, jolle asennettiin Nginx-palvelinohjelmisto ohjaamaan liikennettä. Palvelulle rekisteröitiin myös verkkotunnus kiakkoterot.fi, jonka liikenne ohjattiin hankitulle pilvipalvelimelle.
Lopputulemana opinnäytetyön tavoitteet saatiin täytettyä, eli toimiva www-palvelu saatiin rakennettua ja onnistunut varaustilaisuus saatiin järjestettyä. Ensimmäinen peli päättyy huhtikuussa 2022. Opinnäytetyön sivusto jäi monelta osin viimeistelemättömäksi, mutta samalla sen jatkokehitys ja laajennettavuus on mahdollista. Etenkin sivuston ulkoasu jäi hyvin yksinkertaiseksi, sillä opinnäytetyössä keskityttiin ensisijaisesti tekniseen toimivuuteen.
Opinnäytetyön koko lähdekoodi on saatavilla GitHubista.
Opinnäytetyön alussa sovellukselle kartoitettiin palvelut ja valittiin kehitystekniikat. Käyttöliittymän (frontend) tekniikaksi valittiin React sen laajan tuen vuoksi. Taustasovelluksen (backend) tekniikka toteutettiin NodeJS:llä, sillä se on Reactin tapaan JavaScript-pohjainen. Tietokannaksi projektiin valittiin MongoDB, koska siihen löytyy hyviä kirjastoja NodeJS:stä. Käyttöliittymän ja taustasovellusten ajamiseen hankittiin pilvipalvelin, jolle asennettiin Nginx-palvelinohjelmisto ohjaamaan liikennettä. Palvelulle rekisteröitiin myös verkkotunnus kiakkoterot.fi, jonka liikenne ohjattiin hankitulle pilvipalvelimelle.
Lopputulemana opinnäytetyön tavoitteet saatiin täytettyä, eli toimiva www-palvelu saatiin rakennettua ja onnistunut varaustilaisuus saatiin järjestettyä. Ensimmäinen peli päättyy huhtikuussa 2022. Opinnäytetyön sivusto jäi monelta osin viimeistelemättömäksi, mutta samalla sen jatkokehitys ja laajennettavuus on mahdollista. Etenkin sivuston ulkoasu jäi hyvin yksinkertaiseksi, sillä opinnäytetyössä keskityttiin ensisijaisesti tekniseen toimivuuteen.
Opinnäytetyön koko lähdekoodi on saatavilla GitHubista.