Varhaiskasvattajien käsityksiä pienryhmätyöskentelystä päivähoidon työmenetelmänä
Rauhalinna, Taija (2012)
Rauhalinna, Taija
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318113
Tiivistelmä
Pienryhmätyöskentelyn käyttö varhaiskasvatuksessa lisääntyy jatkuvasti ja sekä pienryhmätyöskentelyyn että päiväkotiryhmien yleiseen kokoon liittyvät teemat nousevat varhaiskasvatukseen liittyvissä keskusteluissa usein esille. Pienryhmätoiminnan avulla varhaiskasvatusta pyritään toteuttamaan niin, että pienempi joukko, pienryhmä, lapsia on kerralla mukana toiminnassa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia pienryhmätyöskentelyä varhaiskasvatuksessa työskentelevien kasvattajien näkökulmasta. Tavoitteena tutkimuksessa oli tutkia niitä käsityksiä joita Liedon Loukilinnan päiväkodin varhaiskasvattajilla pienryhmätyöskentelystä on. Pienryhmätyöskentely on määritelty Liedon varhaiskasvatussuunnitelmassa yhdeksi toiminnan tavoitteista ja sitä toteutetaankin kunnassa runsaasti.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2012 haastattelemalla neljää Liedon Loukilinnan päiväkodin työntekijää. Tutkimuksessa oli viisi tutkimustehtävää, joiden avulla pyrittiin saamaan kuvaa varhaiskasvattajien näkemyksistä pienryhmätyöskentelystä, sen hyvistä ja huonoista puolista, sen vaikutuksista toiminnan suunnitteluun sekä pienryhmätyöskentelyn tulevaisuudesta. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluilla, joilla pyrittiin tuomaan esiin kunkin haastatellun varhaiskasvattajan omat käsitykset tutkittavasta asiasta.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että varhaiskasvattajat näkivät pienryhmätyöskentelyn hyvänä työmenetelmänä päivähoidossa. Pienryhmätyöskentelyn uskottiin ja toivottiin laajenevan tulevaisuudessa entistä useampiin päiväkoteihin. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvattajien mielestä yksittäisten lasten huomiointi ja havainnointi on pienryhmässä helpompaa. Tällöin toimintaa pystytään myös muokkaamaan saatujen havaintojen perusteella lasten tarpeita parhaiten palvelevaksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia pienryhmätyöskentelyä varhaiskasvatuksessa työskentelevien kasvattajien näkökulmasta. Tavoitteena tutkimuksessa oli tutkia niitä käsityksiä joita Liedon Loukilinnan päiväkodin varhaiskasvattajilla pienryhmätyöskentelystä on. Pienryhmätyöskentely on määritelty Liedon varhaiskasvatussuunnitelmassa yhdeksi toiminnan tavoitteista ja sitä toteutetaankin kunnassa runsaasti.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2012 haastattelemalla neljää Liedon Loukilinnan päiväkodin työntekijää. Tutkimuksessa oli viisi tutkimustehtävää, joiden avulla pyrittiin saamaan kuvaa varhaiskasvattajien näkemyksistä pienryhmätyöskentelystä, sen hyvistä ja huonoista puolista, sen vaikutuksista toiminnan suunnitteluun sekä pienryhmätyöskentelyn tulevaisuudesta. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluilla, joilla pyrittiin tuomaan esiin kunkin haastatellun varhaiskasvattajan omat käsitykset tutkittavasta asiasta.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että varhaiskasvattajat näkivät pienryhmätyöskentelyn hyvänä työmenetelmänä päivähoidossa. Pienryhmätyöskentelyn uskottiin ja toivottiin laajenevan tulevaisuudessa entistä useampiin päiväkoteihin. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvattajien mielestä yksittäisten lasten huomiointi ja havainnointi on pienryhmässä helpompaa. Tällöin toimintaa pystytään myös muokkaamaan saatujen havaintojen perusteella lasten tarpeita parhaiten palvelevaksi.