Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia covid-19-pandemian vaikutuksista varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan
Harju, Malla; Makara, Maiju (2021)
Harju, Malla
Makara, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526025
Tiivistelmä
Maailmanlaajuisen pandemian aiheuttanut covid-19-virus aiheutti lukuisia rajoitustoimenpiteitä ympäri maailmaa vuosien 2020–2021 aikana. Suomessa hallitus määritti rajoitustoimenpiteet, joita noudatettiin myös varhaiskasvatuksessa toimintakauden 2020–2021 aikana. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajan kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia covid-19-pandemian vaikutuksista varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan. Tavoitteena oli lisätä tietoa covid-19-pandemian vaikutuksista lapsen oppimisen mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä muusta varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvästä kirjallisesta sekä sähköisestä materiaalista. Lisäksi tietoperustassa käytettiin sähköistä materiaalia covid-19-pandemiaan liittyen. Covid-19-pandemiaan liittyvää tietoperustaa kootessa on pyritty käyttämään aikaisemmin julkaistua luotettavaa tutkimustietoa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin etäyhteydellä toteutetuilla teemahaastatteluilla kesän 2021 aikana. Opinnäytetyöhön haastateltaviksi valikoitui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Saatu haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Teorian pohjalta yläluokiksi muodostuivat kokemukset oppimisesta, työskentelystä varhaiskasvatuksessa, vuorovaikutuksesta, yhteisöllisyydestä, osallistumisesta ja vaikuttamisesta sekä itsestä huolehtimisesta ja arjen taidoista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokivat varhaiskasvatuksen pedagogiikan pysyneen sisällöllisesti ennallaan, mutta tavat toteuttaa pedagogiikkaa muuttuivat pandemian myötä. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa palveluntuottajalle sekä kaikille varhaiskasvatuksessa työskenteleville siitä, kuinka pedagogiikkaa toteutettiin pandemian aikana. Tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen pohjalta suositellaan koottavaksi koulutusmateriaalia varhaiskasvatuksen henkilöstölle vastaavien tilanteiden varalle. Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksessa virtuaalisen työskentely-ympäristön käyttö tulee todennäköisesti kasvamaan, jolloin tähän opinnäytetyöhön kerättyä materiaalia etätyöskentelyyn liittyen voitaisiin hyödyntää henkilöstön kouluttamisessa.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui valtakunnallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta sekä muusta varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvästä kirjallisesta sekä sähköisestä materiaalista. Lisäksi tietoperustassa käytettiin sähköistä materiaalia covid-19-pandemiaan liittyen. Covid-19-pandemiaan liittyvää tietoperustaa kootessa on pyritty käyttämään aikaisemmin julkaistua luotettavaa tutkimustietoa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin etäyhteydellä toteutetuilla teemahaastatteluilla kesän 2021 aikana. Opinnäytetyöhön haastateltaviksi valikoitui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Saatu haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Teorian pohjalta yläluokiksi muodostuivat kokemukset oppimisesta, työskentelystä varhaiskasvatuksessa, vuorovaikutuksesta, yhteisöllisyydestä, osallistumisesta ja vaikuttamisesta sekä itsestä huolehtimisesta ja arjen taidoista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokivat varhaiskasvatuksen pedagogiikan pysyneen sisällöllisesti ennallaan, mutta tavat toteuttaa pedagogiikkaa muuttuivat pandemian myötä. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa palveluntuottajalle sekä kaikille varhaiskasvatuksessa työskenteleville siitä, kuinka pedagogiikkaa toteutettiin pandemian aikana. Tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen pohjalta suositellaan koottavaksi koulutusmateriaalia varhaiskasvatuksen henkilöstölle vastaavien tilanteiden varalle. Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksessa virtuaalisen työskentely-ympäristön käyttö tulee todennäköisesti kasvamaan, jolloin tähän opinnäytetyöhön kerättyä materiaalia etätyöskentelyyn liittyen voitaisiin hyödyntää henkilöstön kouluttamisessa.
