YRITYSMYYNNIN ANALYYSI JA SEN PROSESSIN KEHITTÄMINEN: Case: Yritys X
Pennonen, Ivan (2021)
Pennonen, Ivan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526084
Tiivistelmä
Organisaation B2B-myyntiprosessien ja asiakaskokemuksen kehittäminen on kilpailuetu, joka tuo lisäarvoa ja luottamusta asiakassuhteisiin kiristyvässä kilpailussa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritykselle X. Opinnäytetyön tavoite oli kerätä ajankohtaista tietoa moderneista B2B-myynnin prosesseista ja työkaluista sekä tietoa asiakaskokemukseen parantamiseen B2B-asiakkaiden näkökulmasta.
Teoriaosuus pohjautuu kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin B2B-myynnistä ja asiakaskokemuksesta. Teoriaosuudessa esitellään työkaluja ja konkreettisia neuvoja organisaation myyntiprosessin ja asiakaskokemuksen parantamiseen yritysmyynnin näkökulmasta.
Tutkimusosa koostuu toimeksiantajan yritysasiakkaiden teemahaastatteluista. Teemahaastattelun aiheet pohjautuvat teoriaosuuteen. Teemahaastattelussa keskustelun aiheet koskevat asiakaskokemusta ja myyntiprosessia. Teemahaastattelussa yritysasiakkaat esittävät omia asiakaskokemuksiaan Yritys X:n kanssa ja myyntiprosessiin liittyviä ehdotuksia. Haastattelut toteutettiin sähköpostilla ja puhelimella syksyllä 2021.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tehty teoriaosuuden ja tutkimusosan pohjalta kehittämisehdotuksia, jotka toimeksiantaja voi hyödyntää omassa B2B-liiketoiminnassaan. Kehittämisehdotukset antavat neuvoja myyntiprosessien ja yritysasiakkaiden asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritykselle X. Opinnäytetyön tavoite oli kerätä ajankohtaista tietoa moderneista B2B-myynnin prosesseista ja työkaluista sekä tietoa asiakaskokemukseen parantamiseen B2B-asiakkaiden näkökulmasta.
Teoriaosuus pohjautuu kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin B2B-myynnistä ja asiakaskokemuksesta. Teoriaosuudessa esitellään työkaluja ja konkreettisia neuvoja organisaation myyntiprosessin ja asiakaskokemuksen parantamiseen yritysmyynnin näkökulmasta.
Tutkimusosa koostuu toimeksiantajan yritysasiakkaiden teemahaastatteluista. Teemahaastattelun aiheet pohjautuvat teoriaosuuteen. Teemahaastattelussa keskustelun aiheet koskevat asiakaskokemusta ja myyntiprosessia. Teemahaastattelussa yritysasiakkaat esittävät omia asiakaskokemuksiaan Yritys X:n kanssa ja myyntiprosessiin liittyviä ehdotuksia. Haastattelut toteutettiin sähköpostilla ja puhelimella syksyllä 2021.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tehty teoriaosuuden ja tutkimusosan pohjalta kehittämisehdotuksia, jotka toimeksiantaja voi hyödyntää omassa B2B-liiketoiminnassaan. Kehittämisehdotukset antavat neuvoja myyntiprosessien ja yritysasiakkaiden asiakaskokemuksen parantamiseksi.