Tunnetaidot - menetelmäkansio työvälineenä lastenkodissa
Lehikoinen, Anna-Maria (2012)
Lehikoinen, Anna-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817157
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe syntyi työskennellessäni lastenkodissa, jossa havaitsin toistuvasti tilanteita, joissa lapsilla ja nuorilla oli vaikeuksia ilmaista tunteitaan sanallisesti. Tilanteet johtivat usein tunteiden ylikuumenemiseen ja haastaviin tilanteisiin. Pohdin usein, kuinka lapsille voitaisiin opettaa terveellisiä tunteidenilmaisun keinoja. Minulle syntyi ajatus tunnekasvatukseen liittyvästä työvälineestä, jonka avulla nuorten tunnetaitoja voitaisiin kehittää.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa Tunnetaidot – menetelmäkansio, jota lastenkodin ohjaajat voivat käyttää nuorten tunnetyöskentelyn ja identiteettityön välineenä. Tunnetaidot - menetelmäkansion tarkoituksena on sijaishuollossa asuvien nuorten tunnetaitojen tukeminen ja kehittäminen. Kokosin kansioon erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja harjoituksia, jotka soveltuvat nuorten käyttöön. Tunnetaidot – menetelmäkansiossa on hyödynnetty taidelähtöisiä menetelmiä, narratiivisia menetelmiä, ja erilaisia lomakkeita. Kansion harjoitukset ovat eritasoisia ja kestoisia ja ohjaaja voi käydä niitä läpi nuoren kanssa yksitellen tai muodostaa kansion käytöstä nuorelle tunnetyöskentelyprosessin.
Kehittämishankkeen toimintaympäristö oli Nuorten Ystävien sijaishuollon yksikkö Villa Aura. Yksikön palvelut ovat lapsille ja nuorille, joilla on erityisen tuen tarve. Kehittämishanke eteni suunnitellusti ja siinä käytettiin erilaisia kehittämismenetelmiä. Villa Auran ohjaajilta selvitettiin ryhmä- ja teemahaastattelujen avulla menetelmäkansioon toivottua sisältöä ja ideoita. Lisäksi tein kaksi asiantuntijahaastattelua. Työn kautta pääsin myös toteuttamaan kokeilevaa toimintaa, jonka avulla kykenin kehittämään kansion sisältöä.
Opinnäytetyöraportti koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osuus on kirjallinen osuus, jossa kuvataan ensin toiminnallisen opinnäytetyön taustoja, kehittämishankkeen aloittamista, sen tarvetta ja toimintaympäristöä. Tämän jälkeen on opinnäytetyön teoriaosuus, jossa tarkastellaan lastensuojelun sijaishuoltoa ja erityislasten paikkaa siinä. Keskeisenä teoriana toimii englantilaisen psykiatrin ja psykoanalyytikon John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria ja sen merkitys lapsen tunne-elämän kehityksessä. Teoriaosuudessa käsitellään myös toiminnallisten menetelmien merkitystä ja hyötyä sosiaali- ja kasvatusalalla. Teoriaosuuden jälkeen kuvataan kehittämishankkeen etenemistä, kehittämismenetelmiä ja lopputulosta. Toinen osuus opinnäytetyöraportista on toiminnallinen tuotos, Tunnetaidot – menetelmäkansio.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa Tunnetaidot – menetelmäkansio, jota lastenkodin ohjaajat voivat käyttää nuorten tunnetyöskentelyn ja identiteettityön välineenä. Tunnetaidot - menetelmäkansion tarkoituksena on sijaishuollossa asuvien nuorten tunnetaitojen tukeminen ja kehittäminen. Kokosin kansioon erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja harjoituksia, jotka soveltuvat nuorten käyttöön. Tunnetaidot – menetelmäkansiossa on hyödynnetty taidelähtöisiä menetelmiä, narratiivisia menetelmiä, ja erilaisia lomakkeita. Kansion harjoitukset ovat eritasoisia ja kestoisia ja ohjaaja voi käydä niitä läpi nuoren kanssa yksitellen tai muodostaa kansion käytöstä nuorelle tunnetyöskentelyprosessin.
Kehittämishankkeen toimintaympäristö oli Nuorten Ystävien sijaishuollon yksikkö Villa Aura. Yksikön palvelut ovat lapsille ja nuorille, joilla on erityisen tuen tarve. Kehittämishanke eteni suunnitellusti ja siinä käytettiin erilaisia kehittämismenetelmiä. Villa Auran ohjaajilta selvitettiin ryhmä- ja teemahaastattelujen avulla menetelmäkansioon toivottua sisältöä ja ideoita. Lisäksi tein kaksi asiantuntijahaastattelua. Työn kautta pääsin myös toteuttamaan kokeilevaa toimintaa, jonka avulla kykenin kehittämään kansion sisältöä.
Opinnäytetyöraportti koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osuus on kirjallinen osuus, jossa kuvataan ensin toiminnallisen opinnäytetyön taustoja, kehittämishankkeen aloittamista, sen tarvetta ja toimintaympäristöä. Tämän jälkeen on opinnäytetyön teoriaosuus, jossa tarkastellaan lastensuojelun sijaishuoltoa ja erityislasten paikkaa siinä. Keskeisenä teoriana toimii englantilaisen psykiatrin ja psykoanalyytikon John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria ja sen merkitys lapsen tunne-elämän kehityksessä. Teoriaosuudessa käsitellään myös toiminnallisten menetelmien merkitystä ja hyötyä sosiaali- ja kasvatusalalla. Teoriaosuuden jälkeen kuvataan kehittämishankkeen etenemistä, kehittämismenetelmiä ja lopputulosta. Toinen osuus opinnäytetyöraportista on toiminnallinen tuotos, Tunnetaidot – menetelmäkansio.