Cocos2D-pelin käännös Unity-alustalle
Kaikkonen, Ville (2021)
Kaikkonen, Ville
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626399
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käännettiin Cocos2D-pelimoottorilta mobiililaitteille suunniteltu videopeli Unity-pelimoottorille. Tavoitteena oli selvittää, mitä muutoksia peliin, sen koodiin ja muihin resursseihin täytyy tehdä koodikielen ja alustan vaihtuessa. Pelissä muutoksia tehtiin animaatioihin ja pelin ominaisuuksien laajuuteen. C++ ohjelmointikielellä luotu koodi muutettiin C# kielelle ja Unity:n lisäosiksi. Samalla selvitettiin, millaisia ratkaisuja piti tehdä pelimoottorien toimintojen eroavaisuuksista johtuvista puutteista Unity:lla.
Työ oli BeiZ Oy:n toimeksianto, ja sen tarkoituksena oli muuttaa peli pois vanhalta pelimoottorilta, jonka kehitystyö on päättynyt. Näin peliä voidaan jatkokehittää myös uudemman sukupolven laitteille. Tämä on hyödyllistä laitteiden ruutukokojen muuttuessa ja uusien ominaisuuksien kehittyessä.
Työ oli BeiZ Oy:n toimeksianto, ja sen tarkoituksena oli muuttaa peli pois vanhalta pelimoottorilta, jonka kehitystyö on päättynyt. Näin peliä voidaan jatkokehittää myös uudemman sukupolven laitteille. Tämä on hyödyllistä laitteiden ruutukokojen muuttuessa ja uusien ominaisuuksien kehittyessä.