Totta, teenhän miä vaikka mitä! – Yhteiskuntavastuu hiusalan mikroyrityksissä
Karvinen, Maikki-Noora (2021)
Karvinen, Maikki-Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626470
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuu, vastuullinen liiketoiminta ja kestävä kehitys ovat sanoja ja käsitteitä, joita ilman ei voi nykyään yrittää. Vastuullisuus eri muodoissaan on noussut yrityksien tavoiteltavaksi arvoksi. Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia kuluttamaan vastuullisesti. Siihen liittyvällä viestinnällä on vaikutusta kuluttajien arvoihin ja ostokäyttäytymiseen. Yhteiskuntavastuullisilla toimilla, tavoitteilla ja raportoinnilla pyritään yrityksen toimintojen läpinäkyvyyteen sekä liiketoiminnan kannattavuuden kehittämiseen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia ja pyrkiä kehittämään hiusalan mikroyrittäjien yhteiskuntavastuullisuutta. Tavoitteena oli saada materiaalia yrittäjille yritystoiminnan kehittämiseen liittyviin tarpeisiin sekä toisen asteen hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon opetukseen.
Kehittämistyön aikana hyödyn saajina olivat viisi hiusalan yrittäjää Mikkelistä. Välillisesti hyödyn saajina ovat myöhemmin hiusalan opiskelijat ja muut hiusalan yrittäjät.
Kehittämistehtävänä tutkittiin ja kehitettiin yhdessä viiden Mikkelissä toimivan hiusalan yksinyrittäjän kanssa heidän yrityksiensä yhteiskuntavastuullisia toimia ja sitä, kuinka aiheeseen liittyviä teemoja voidaan tuoda esille yritysten asiakaspalvelussa, markkinoinnissa ja yritystoiminnassa. Hiusalan mikroyrittäjät toimivat monella tavoin vastuullisesti ja ovat kiinnostuneita siihen liittyvästä raportoinnista, vaikka itse raportointityöhön ei välttämättä ole resursseja. Näitä olettamuksia haluttiin selvittää ja kehittää ratkaisuja työelämälle asiakasnäkökulma huomioiden.
Kehittämistyön prosessia kuvaa tuplatimanttimalli, jonka mukaisesti kehittämishanke toteutui. Lähestymistapana tässä kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun menetelmiin yhdistettiin muita laadullisia menetelmiä, kuten dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja, jolloin tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin eri näkökulmista syvemmän asiakasymmärryksen saamiseksi ja kehittämisprosessin lähtökohdaksi.
Tuloksena syntyi uusia ideoita mukana olleiden yrittäjien yhteiskuntavastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Samalla syntyi materiaalia liittyen hiusalan yhteiskuntavastuullisuuteen ja sen raportointiin yrittäjä- ja asiakaslähtöisesti. Kehittämisehdotuksina vastuullisuuden raportointiin yrittäjät toivat esille hiusalan yleisen arvostuksen nostamisen sekä ymmärryksen lisäämistä yrittäjänä toimimisesta ja hinnoitteluun liittyvistä tekijöistä.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia ja pyrkiä kehittämään hiusalan mikroyrittäjien yhteiskuntavastuullisuutta. Tavoitteena oli saada materiaalia yrittäjille yritystoiminnan kehittämiseen liittyviin tarpeisiin sekä toisen asteen hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon opetukseen.
Kehittämistyön aikana hyödyn saajina olivat viisi hiusalan yrittäjää Mikkelistä. Välillisesti hyödyn saajina ovat myöhemmin hiusalan opiskelijat ja muut hiusalan yrittäjät.
Kehittämistehtävänä tutkittiin ja kehitettiin yhdessä viiden Mikkelissä toimivan hiusalan yksinyrittäjän kanssa heidän yrityksiensä yhteiskuntavastuullisia toimia ja sitä, kuinka aiheeseen liittyviä teemoja voidaan tuoda esille yritysten asiakaspalvelussa, markkinoinnissa ja yritystoiminnassa. Hiusalan mikroyrittäjät toimivat monella tavoin vastuullisesti ja ovat kiinnostuneita siihen liittyvästä raportoinnista, vaikka itse raportointityöhön ei välttämättä ole resursseja. Näitä olettamuksia haluttiin selvittää ja kehittää ratkaisuja työelämälle asiakasnäkökulma huomioiden.
Kehittämistyön prosessia kuvaa tuplatimanttimalli, jonka mukaisesti kehittämishanke toteutui. Lähestymistapana tässä kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun menetelmiin yhdistettiin muita laadullisia menetelmiä, kuten dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja, jolloin tutkittavaa ilmiötä lähestyttiin eri näkökulmista syvemmän asiakasymmärryksen saamiseksi ja kehittämisprosessin lähtökohdaksi.
Tuloksena syntyi uusia ideoita mukana olleiden yrittäjien yhteiskuntavastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Samalla syntyi materiaalia liittyen hiusalan yhteiskuntavastuullisuuteen ja sen raportointiin yrittäjä- ja asiakaslähtöisesti. Kehittämisehdotuksina vastuullisuuden raportointiin yrittäjät toivat esille hiusalan yleisen arvostuksen nostamisen sekä ymmärryksen lisäämistä yrittäjänä toimimisesta ja hinnoitteluun liittyvistä tekijöistä.