Puhutaan seksistä: kirjallisuuskatsaus nuorten seksuaalisuuteen liittyvästä osaamisesta
Palola, Mari (2021)
Palola, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää nuorten seksuaaliterveyden edistämisessä. Tarkoituksena oli koota ajankohtaista, tutkittua tietoa suomalaisten nuorten seksuaalisuuteen liittyvästä osaamisesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä, seksuaalioikeuksia, seksuaalista kehitystä nuoruusiässä, sukupuoli-identiteettiä ja seksuaalista suuntautumista, sekä nuorten seksuaaliterveyden edistämisen sisältöjä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkasteltiin viimeisen viiden vuoden sisällä tehtyjä, nuorten seksuaaliseen toimijuuteen ja asenteisiin liittyviä alkuperäistutkimuksia. Aineiston haku tehtiin pääasiassa sähköisissä tietokannoissa, hyödyntäen systemaattisen haun menetelmää. Mukaan valikoitui kuusi tutkimusta, joista tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi.
Tuloksissa pääteemoiksi nousi seksuaalioikeuksien osaaminen, vastuullisen seksuaalikäyttäytymisen osaaminen, sekä häirintäkokemukset ja turvataitojen osaaminen, jotka muodostuivat alaluokista omaehtoinen seksuaalisuuden toteuttaminen, seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden kunnioittaminen, seksitautien ja raskauden ehkäisyyn liittyvä osaaminen, puhumisen taidot ja seksuaaliselta häirinnältä suojautuminen. Näitä alaluokkia käsiteltiin tuloksissa. Tulokset osoittavat nuorilla olevan seksuaalisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja, mutta myös osaamiseen liittyviä puutteita. Nuorten seksuaalisuuteen liittyvät asenteet vaikuttavat olevan pääosin myönteisiä ja suhtautuminen seksuaalisuuteen uteliasta. Nuorten puhumisen taitoja tulisi vahvistaa vastuullisen seksuaalikäyttäytymisen lisäämiseksi. Jatkossa olisi hyödyllistä selvittää laajemmin nuorten seksuaalista toimijuutta laadullisilla, nuorille suunnatuilla kyselytutkimuksilla. The target of this thesis was to produce information that can be used to promote the sexual health of young people. The purpose was to compile current researched data on Finnish adolescent competences related to sexuality. The theoretical framework was built upon sexuality and sexual health, sexual rights, sexual development of adolescence, gender identity, sexual orientation and the contents of sexual health promotion.
This Bachelor’s thesis was carried out as a literature review that observes original research from the last five years about young people’s sexual agency and attitudes. Material was sourced mainly from online databases utilizing a systematic search method. Six studies were selected and analyzed using inductive content analysis.
The key themes present within the studies were knowledge of sexual rights, knowledge of responsible sexual behavior, experiences of sexual harassment and the preventative measures individuals undertake to prevent such harassment. Subcategories derived from those key themes were voluntary realization of sexuality, respect for sexuality and gender diversity, skills related to the prevention of sexually transmitted diseases and pregnancy, speaking skills and protection against sexual harassment. The conclusions of this study focus primarily on these subcategories. The results show that young people have knowledge and skills related to sexuality but also competence shortcomings. Adolescent attitudes towards sexuality appear to be generally positive and curious. Young people’s speaking skills should be strengthened to increase responsible sexual behavior. It would be useful to further investigate adolescent sexual agency, perhaps by utilizing a qualitative survey targeted towards a focus group of young individuals.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkasteltiin viimeisen viiden vuoden sisällä tehtyjä, nuorten seksuaaliseen toimijuuteen ja asenteisiin liittyviä alkuperäistutkimuksia. Aineiston haku tehtiin pääasiassa sähköisissä tietokannoissa, hyödyntäen systemaattisen haun menetelmää. Mukaan valikoitui kuusi tutkimusta, joista tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi.
Tuloksissa pääteemoiksi nousi seksuaalioikeuksien osaaminen, vastuullisen seksuaalikäyttäytymisen osaaminen, sekä häirintäkokemukset ja turvataitojen osaaminen, jotka muodostuivat alaluokista omaehtoinen seksuaalisuuden toteuttaminen, seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden kunnioittaminen, seksitautien ja raskauden ehkäisyyn liittyvä osaaminen, puhumisen taidot ja seksuaaliselta häirinnältä suojautuminen. Näitä alaluokkia käsiteltiin tuloksissa. Tulokset osoittavat nuorilla olevan seksuaalisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja, mutta myös osaamiseen liittyviä puutteita. Nuorten seksuaalisuuteen liittyvät asenteet vaikuttavat olevan pääosin myönteisiä ja suhtautuminen seksuaalisuuteen uteliasta. Nuorten puhumisen taitoja tulisi vahvistaa vastuullisen seksuaalikäyttäytymisen lisäämiseksi. Jatkossa olisi hyödyllistä selvittää laajemmin nuorten seksuaalista toimijuutta laadullisilla, nuorille suunnatuilla kyselytutkimuksilla.
This Bachelor’s thesis was carried out as a literature review that observes original research from the last five years about young people’s sexual agency and attitudes. Material was sourced mainly from online databases utilizing a systematic search method. Six studies were selected and analyzed using inductive content analysis.
The key themes present within the studies were knowledge of sexual rights, knowledge of responsible sexual behavior, experiences of sexual harassment and the preventative measures individuals undertake to prevent such harassment. Subcategories derived from those key themes were voluntary realization of sexuality, respect for sexuality and gender diversity, skills related to the prevention of sexually transmitted diseases and pregnancy, speaking skills and protection against sexual harassment. The conclusions of this study focus primarily on these subcategories. The results show that young people have knowledge and skills related to sexuality but also competence shortcomings. Adolescent attitudes towards sexuality appear to be generally positive and curious. Young people’s speaking skills should be strengthened to increase responsible sexual behavior. It would be useful to further investigate adolescent sexual agency, perhaps by utilizing a qualitative survey targeted towards a focus group of young individuals.