Käytöshäiriöistä oireilevien lasten tukeminen päiväkodissa : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Lahtinen, Anni; Kuusisto, Ella-Noora (2021)
Lahtinen, Anni
Kuusisto, Ella-Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat voivat tukea käytöshäiriöistä oireilevia lapsia, jotta voidaan taata kaikille lapsille turvallinen ja yhdenvertainen kasvuympäristö. Tavoitteena oli selvittää, miten käytöshäiriöt näkyvät päiväkodin arjessa ja kuinka ne huomioidaan. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän kaupungin päiväkodeista Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kyselyn vastaukset luokiteltiin ylä- ja alaluokkiin, joka helpotti aineiston käsittelyä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että käytöshäiriöt näkyivät päiväkodin arjessa toiminnallisesti näyttäytyvinä ilmenemismuotoina, kuten levottomuutena, tavaroiden heittelynä ja karkailuna. Lisäksi epäsopiva kielenkäyttö ja itsesäätelyn vaikeudet, joka pitää sisällään muun muassa aggressiivisuuden ja sosiaalisten taitojen puuttumisen, olivat vastauksista tulkittuja ilmenemismuotoja. Tuloksista voitiin havaita myös kiusaamisena sekä auktoriteetin ja ohjeiden vastusteluna näkyvä häiriökäyttäytyminen. Käytöshäiriöistä lasta tuettiin tutkimustulosten perusteella kommunikoimalla lapsen sekä huoltajien kanssa, ympäristötekijöitä muokkaamalla sekä häiriötekijöitä poistamalla.