Lähijohdon valmentaminen. Kelan asiakkuus- ja etuuspalvelujen lähijohdon kokemuksia valmentavasta johtamisesta.
Kuvaja, Saija; Rantanen, Pia (2021)
Kuvaja, Saija
Rantanen, Pia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526073
Tiivistelmä
Henkilöstökokemuksen huomioiminen organisaatioiden johtamisessa ja kehittämisessä on nouseva trendi. Tässä tutkimuksessa Kansaneläkelaitoksen, eli Kelan, asiakkuus- ja etuuspalvelujen lähijohdon kokemuksia valmentavan johtamisen toteuttamisesta tarkastellaan henkilöstökokemuksen näkökulmasta. Kelassa kaikkien organisaation esihenkilöiden tavoitteena on johtaa henkilöstöä valmentavalla otteella, jolloin valmentava johtaminen on organisaation läpileikkaava kompetenssi. Esihenkilöiden välillä tapahtuvaa valmentavaa johtamista organisaation sisäisenä johtamistoimintana ei ole tutkittu kansallisesti eikä kansainvälisesti.
Valmentava johtaminen on tavoitteellista toimintaa, jossa johtaja keskittyy aktiivisesti tukemaan työntekijöitään sekä yksilöinä että ryhmänä. Valmentava johtaminen tukee tehtävissä suoriutumista, työssä kehittymistä, uuden oppimista sekä itseohjautuvuutta, omaan ajatteluun rohkaistumista ja vastuunottoa omista päätöksistä. Näin valmentava johtaminen auttaa toimimaan työssä laadukkaasti ja tehokkaasti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä lomakekyselyä, joka lähettiin Kelan asiakkuus- ja etuuspalvelujen lähijohdossa työskenteleville. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, valmentavan johtamisen hyödyntämisestä lähijohdon esihenkilöiden toteuttamassa johtamistyössä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia ovat lähijohdon kokemukset, valmentavan johtamisotteen toteutumisesta heidän esihenkilöidensä johtamistyössä.
Tutkimustulosten perusteella lähijohdolla on vaihtelevia kokemuksia heidän esihenkilöidensä valmentavan johtamisotteen toteuttamisesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valmentavan johtamisen toteuttamiseen on kiinnitettävä huomiota ja sitä voitaisiin seurata systemaattisemmin. Tutkimuksella tuotettua tietoa voidaan hyödyntää valmentavan johtamisen kehittämiseen Kelassa sekä kansallisesti että kansainvälisesti vastaavissa organisaatioissa.
Valmentava johtaminen on tavoitteellista toimintaa, jossa johtaja keskittyy aktiivisesti tukemaan työntekijöitään sekä yksilöinä että ryhmänä. Valmentava johtaminen tukee tehtävissä suoriutumista, työssä kehittymistä, uuden oppimista sekä itseohjautuvuutta, omaan ajatteluun rohkaistumista ja vastuunottoa omista päätöksistä. Näin valmentava johtaminen auttaa toimimaan työssä laadukkaasti ja tehokkaasti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä lomakekyselyä, joka lähettiin Kelan asiakkuus- ja etuuspalvelujen lähijohdossa työskenteleville. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, valmentavan johtamisen hyödyntämisestä lähijohdon esihenkilöiden toteuttamassa johtamistyössä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia ovat lähijohdon kokemukset, valmentavan johtamisotteen toteutumisesta heidän esihenkilöidensä johtamistyössä.
Tutkimustulosten perusteella lähijohdolla on vaihtelevia kokemuksia heidän esihenkilöidensä valmentavan johtamisotteen toteuttamisesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valmentavan johtamisen toteuttamiseen on kiinnitettävä huomiota ja sitä voitaisiin seurata systemaattisemmin. Tutkimuksella tuotettua tietoa voidaan hyödyntää valmentavan johtamisen kehittämiseen Kelassa sekä kansallisesti että kansainvälisesti vastaavissa organisaatioissa.