Digitaalinen markkinointi ja sosiaalisen median käyttöönotto ravintolaan
Keski-Sikkilä, Aino (2021)
Keski-Sikkilä, Aino
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726679
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on valmistettu ravintolalle sosiaalisen median käyttöönoton tueksi sekä tarjoamaan ohjeita julkaisumateriaaleihin sosiaalisen mediaan.
Opinnäytetyön tavoitteet olivat lisätä sitoutuneempia asiakassuhteita, lisätä asiakastyytyväisyyttä, luoda strategia sosiaalisen median käytölle yrityksen hyväksi sekä luoda positiivista ja läpinäkyvämpää materiaalia asiakkaille sosiaalisen median kautta kuvilla sekä videoilla.
Opinnäytetyöhön teoreettista tietoa on kerätty painetuista kirjoista, internetissä julkaistuista artikkeleista sekä verkkosivuilta. Näiden avulla pystyttiin tuottamaan teoreettista taustaa uudemmista materiaaleista
Työni tutkimusmenetelmäksi keskitettiin benchmarking- menetelmä, jossa verrattiin saman ketjun ja alueen ravintoloiden sosiaalisen median sisällön tuotantoa ja opinnäytetyön avulla saada konkreettista tukea markkinointiin. Opinnäytetyön tulosten hyödyntämisten kautta voidaan lisätä asiakassuhteita ja myyntiä hyvien asiakaskokemuksien kautta.
Vertailutulosten pohjalta keskivertaisesti tukee markkinointia monipuolinen markkinoinnin tapa, jolla voidaan vaikuttaa asiakkaan tunteisiin, vuorovaikutukseen sekä mielikuvaan. Laajalti vaikutteita antoi monipuolisesti huomioidut ajankohdat, jonka avulla markkinointiin voidaan vaikuttaa monella eri tavalla.
Sesonkien ja tapahtumien kautta vaikutettu markkinointi tukee yrityksen aktiivisuutta markkinoinnin päivittämiseen. Sesonkiin kuuluu esimerkiksi vuodenajat sekä arki- ja juhlapyhät.
Opinnäytetyön tavoitteet olivat lisätä sitoutuneempia asiakassuhteita, lisätä asiakastyytyväisyyttä, luoda strategia sosiaalisen median käytölle yrityksen hyväksi sekä luoda positiivista ja läpinäkyvämpää materiaalia asiakkaille sosiaalisen median kautta kuvilla sekä videoilla.
Opinnäytetyöhön teoreettista tietoa on kerätty painetuista kirjoista, internetissä julkaistuista artikkeleista sekä verkkosivuilta. Näiden avulla pystyttiin tuottamaan teoreettista taustaa uudemmista materiaaleista
Työni tutkimusmenetelmäksi keskitettiin benchmarking- menetelmä, jossa verrattiin saman ketjun ja alueen ravintoloiden sosiaalisen median sisällön tuotantoa ja opinnäytetyön avulla saada konkreettista tukea markkinointiin. Opinnäytetyön tulosten hyödyntämisten kautta voidaan lisätä asiakassuhteita ja myyntiä hyvien asiakaskokemuksien kautta.
Vertailutulosten pohjalta keskivertaisesti tukee markkinointia monipuolinen markkinoinnin tapa, jolla voidaan vaikuttaa asiakkaan tunteisiin, vuorovaikutukseen sekä mielikuvaan. Laajalti vaikutteita antoi monipuolisesti huomioidut ajankohdat, jonka avulla markkinointiin voidaan vaikuttaa monella eri tavalla.
Sesonkien ja tapahtumien kautta vaikutettu markkinointi tukee yrityksen aktiivisuutta markkinoinnin päivittämiseen. Sesonkiin kuuluu esimerkiksi vuodenajat sekä arki- ja juhlapyhät.