Kouluruokailukokemuksen kehittäminen
Bergdal, Jaana (2021)
Bergdal, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726735
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia espoolaisten yläkouluikäisten oppilaiden kouluruokailukokemuksesta. Tietoa kerättiin kyselytutkimuksen, työpajojen ja havainnoinnin avulla. Espoossa toteutettavan Kouluruokailuprojektin taustalla on aito huoli yläkouluikäisten oppilaiden kouluruokailusta ja koulussa viihtymisestä. Tätä huolta tukevat myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Kouluterveyskysely 2021- tulokset.
Työn menetelminä käytettiin kyselyä, työpajatyöskentelyä ja havainnointia. Webropol-kyselytutkimuksella saatiin tietoa espoolaisilta yläkoulujen oppilailta, minkälainen on heidän mielestään unelmalounashetki. Kolmessa erillisessä työpajassa työstettiin yhdessä oppilaiden kanssa kyselytutkimuksessa esille tulleita teemoja. Opinnäytetyöntekijän toimesta tehtiin myös havainnointia kolmessa espoolaisessa koulussa. Kouluruokailussa havainnointia tehtiin ruokasalin tilaratkaisuista ja viihtyvyydestä, ruokien esillepanosta linjastossa, asiakaspalvelusta sekä toimintatavoista ruokailutilanteissa.
Webropol Unelmalounashetki-kyselyn ja työpajojen tulosten mukaan yläkouluikäisten oppilaiden kouluruokailukokemukseen vaikuttavat eniten tilat, tunnelma, palvelu, ruoka ja koulun toimintatavat ruokailutilanteissa. Oppilaiden kokemukset ja mielipiteet vahvistivat havainnoinnin tuloksia. Havainnoinnissa huomattiin paljon tilojen toiminnallisuuteen, ruokatuotteeseen, linjastoihin, viihtyvyyteen ja toimintatapoihin ruokailutilanteissa olevia asioita.
Johtopäätöksenä kouluruokailukokemuksen kehittämistä tulee jatkaa järjestämällä uusia työpajoja, joissa tässä työssä esiteltyjen palvelumuotoilun keinojen avulla toimintaa kehitettäisiin ruokailukokemuksen parantamiseksi. Palvelumuotoilun ja kehittämistyön tuloksia tulee viedä myös käytäntöön ja jatkokehittää espoolaisissa kouluissa. Tässä työssä on nostettu esille myös asiakasymmärryksen ja nuorten osallistamisen merkitystä sekä heidän tarvettaan olla mukana heitä koskevassa päätöksenteossa.
Työn menetelminä käytettiin kyselyä, työpajatyöskentelyä ja havainnointia. Webropol-kyselytutkimuksella saatiin tietoa espoolaisilta yläkoulujen oppilailta, minkälainen on heidän mielestään unelmalounashetki. Kolmessa erillisessä työpajassa työstettiin yhdessä oppilaiden kanssa kyselytutkimuksessa esille tulleita teemoja. Opinnäytetyöntekijän toimesta tehtiin myös havainnointia kolmessa espoolaisessa koulussa. Kouluruokailussa havainnointia tehtiin ruokasalin tilaratkaisuista ja viihtyvyydestä, ruokien esillepanosta linjastossa, asiakaspalvelusta sekä toimintatavoista ruokailutilanteissa.
Webropol Unelmalounashetki-kyselyn ja työpajojen tulosten mukaan yläkouluikäisten oppilaiden kouluruokailukokemukseen vaikuttavat eniten tilat, tunnelma, palvelu, ruoka ja koulun toimintatavat ruokailutilanteissa. Oppilaiden kokemukset ja mielipiteet vahvistivat havainnoinnin tuloksia. Havainnoinnissa huomattiin paljon tilojen toiminnallisuuteen, ruokatuotteeseen, linjastoihin, viihtyvyyteen ja toimintatapoihin ruokailutilanteissa olevia asioita.
Johtopäätöksenä kouluruokailukokemuksen kehittämistä tulee jatkaa järjestämällä uusia työpajoja, joissa tässä työssä esiteltyjen palvelumuotoilun keinojen avulla toimintaa kehitettäisiin ruokailukokemuksen parantamiseksi. Palvelumuotoilun ja kehittämistyön tuloksia tulee viedä myös käytäntöön ja jatkokehittää espoolaisissa kouluissa. Tässä työssä on nostettu esille myös asiakasymmärryksen ja nuorten osallistamisen merkitystä sekä heidän tarvettaan olla mukana heitä koskevassa päätöksenteossa.