Saavutettavia unelmia ja uraohjausta : erityistä tukea tarvitsevien ammattiopiskelijoiden käsityksiä ja unelmia työelämästä sekä tuen tarpeista
Hulkari, Laura (2021)
Hulkari, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121747077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121747077
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia vaativaa erityistä tukea tarvitsevien ammattiopiskelijoiden käsityksiä valmistumisen jälkeisestä työelämästä, heidän unelmiaan työllistymistä koskien sekä ajatuksia mahdollisesti työelämässä tarvittavista tukitoimista. Ammattioppilaitoksessa annettavan uraohjauksen merkitys ja hyöty olivat myös osin mukana tutkimuksessa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Aitoon koulutuskeskuksen kanssa, joka oli mukana Saskyn koordinoimassa TYRSKY-hankkeessa. TYRSKY-hankkeen yhtenä tavoitteena on luoda yhteistyötä ammatillisen koulutuksen ja työelämän välille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui ammatillisen koulutuksen ja erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan sekä erityisen tuen määrityksestä, uraohjauksesta ja nuoren itsenäistymiseen kuuluvista kehitystehtävistä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyinä ja haastatteluina Forms-ohjelmaa apuna käyttäen. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista voitiin todeta, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat toivoivat saavansa tukea työnantajalta sekä työyhteisöltä. Huolellinen perehdytys nähtiin tärkeänä tarpeena sekä mahdollisuus kysyä apua ja tukea, ollen yhdenvertainen osa työyhteisöä. Työ nähdään luontevana osana elämää, jossa rutiinit ja selkeät aikataulut määrittävät arkea.
Tuloksia voidaan käyttää apuna ammattioppilaitoksessa toteutettavan uraohjauksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Tutkimus muistuttaa myös työelämätahojen kouluttamisen ja tiedottamisen tarpeesta, jotta he osaavat kohdata erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Aitoon koulutuskeskuksen kanssa, joka oli mukana Saskyn koordinoimassa TYRSKY-hankkeessa. TYRSKY-hankkeen yhtenä tavoitteena on luoda yhteistyötä ammatillisen koulutuksen ja työelämän välille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui ammatillisen koulutuksen ja erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan sekä erityisen tuen määrityksestä, uraohjauksesta ja nuoren itsenäistymiseen kuuluvista kehitystehtävistä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyinä ja haastatteluina Forms-ohjelmaa apuna käyttäen. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista voitiin todeta, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat toivoivat saavansa tukea työnantajalta sekä työyhteisöltä. Huolellinen perehdytys nähtiin tärkeänä tarpeena sekä mahdollisuus kysyä apua ja tukea, ollen yhdenvertainen osa työyhteisöä. Työ nähdään luontevana osana elämää, jossa rutiinit ja selkeät aikataulut määrittävät arkea.
Tuloksia voidaan käyttää apuna ammattioppilaitoksessa toteutettavan uraohjauksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Tutkimus muistuttaa myös työelämätahojen kouluttamisen ja tiedottamisen tarpeesta, jotta he osaavat kohdata erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan.