Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen etälamautinkoulutus ja sen työelämävastaavuus
Kasanko, Timo; OInas, Tuukka (2021)
Kasanko, Timo
OInas, Tuukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090157
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitetään Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksessa annettavan etälamauttimen käyttäjäkoulutuksen työelämävastaavuutta koulutukseen haastattelemalla koulutukseen osallistuneita opiskelijoita. Haluamme selvittää, miten korkeaksi etälamauttimen käyttäjäkoulutuksen saaneet kokevat oman taitonsa ja miten he ovat ylläpitäneet ja kehittäneet opittua taitoa. Tutkimus on ajankohtainen, koska etälamauttimen käyttäjäkoulutus on osana Poliisi (AMK) -opintoja suhteellisen tuore ja Poliisiammattikorkeakoulussa on käynnissä opetussuunnitelman uudistus. Opetussuunnitelman uudistuksen myötä etälamauttimen käyttäjäkoulutuksen ajankohtaa joudutaan tarkastelemaan. Toivomme tuottavamme tietoa myös tätä varten.
Teoriana tutkimuksessamme käytetään poliisin voimankäyttöä sääteleviä lakeja ja asetuksia sekä oppimiseen liittyvää aineistoa. Voimankäyttöä säätelevää Poliisilakia pyrimme avaamaan tarkemmin.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen suorittaneita henkilöitä, jotka ovat käyneet etälamauttimen käyttäjäkoulutuksen osana Poliisi (AMK) -tutkintokoulutusta.
Haastattelujen perusteella saimme kerättyä tietoa siitä, millaiset valmiudet etälamauttimen käyttäjäkoulutus on koulutetuille tuottanut ja miten he ovat ylläpitäneet ja kehittäneet opittua taitoa. Haastatteluilla pyrittiin myös selvittämään, tulisiko koulutuskokonaisuutta kehittää, jotta se vastaisi vielä paremmin työelämän haasteisiin. Tulosten arvioinnissa ja johtopäätöksissä tuomme esiin etälamauttimen käyttäjäkoulutuksen käyneiden kehittämisehdotuksia. Haastateltavien esiin nostamia kehittämisehdotuksia olivat esimerkiksi käyttäjäkoulutuksen ajankohdan siirtäminen pidettäväksi ennen työharjoittelun alkua sekä koulutuksen jatkaminen useammalle päivälle.
Teoriana tutkimuksessamme käytetään poliisin voimankäyttöä sääteleviä lakeja ja asetuksia sekä oppimiseen liittyvää aineistoa. Voimankäyttöä säätelevää Poliisilakia pyrimme avaamaan tarkemmin.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla Poliisi (AMK) -tutkintokoulutuksen suorittaneita henkilöitä, jotka ovat käyneet etälamauttimen käyttäjäkoulutuksen osana Poliisi (AMK) -tutkintokoulutusta.
Haastattelujen perusteella saimme kerättyä tietoa siitä, millaiset valmiudet etälamauttimen käyttäjäkoulutus on koulutetuille tuottanut ja miten he ovat ylläpitäneet ja kehittäneet opittua taitoa. Haastatteluilla pyrittiin myös selvittämään, tulisiko koulutuskokonaisuutta kehittää, jotta se vastaisi vielä paremmin työelämän haasteisiin. Tulosten arvioinnissa ja johtopäätöksissä tuomme esiin etälamauttimen käyttäjäkoulutuksen käyneiden kehittämisehdotuksia. Haastateltavien esiin nostamia kehittämisehdotuksia olivat esimerkiksi käyttäjäkoulutuksen ajankohdan siirtäminen pidettäväksi ennen työharjoittelun alkua sekä koulutuksen jatkaminen useammalle päivälle.