Päiväkirjaopinnäytetyö uusasiakashankinnassa
Tähtinen, Tuulikki (2021)
Tähtinen, Tuulikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090158
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Liiketalouden koulutusohjelma
Tradenomi (AMK)
Tuulikki Tähtinen
Päiväkirjaopinnäytetyö uusasiakashankinnassa
Vuosi 2021 Sivumäärä 41
Opinnäytetyön tavoite oli tuoda esiin yritysmyynnin osa-alueita ja lähestymistapoja oman ammattitaidon kehittämiseksi myyntityössä. Tarkoitus on herättää havaintoja niin omasta olemuksesta, totutuista tavoista kuin asiakkaan viestien tulkitsemisesta. Tuotoksen tärkein hyöty oli tuoda esiin onnistuneen myyntityön elementtejä. Oheiskirjallisuuden opit yhdistettynä kirjoittajan havaintoihin ovat hyödyksi koko myyntitiimin toiminnan kehittämisessä.
Viitekehyksenä on B2B-myynnin lainalaisuudet ja myyntitekniikan teoriat. Tukimateriaalina oli monipuolinen valikoima viime vuosien suosituimpia myynnin oppikirjoja. Menetelmänä opinnäytteelle oli kirjoittaa päiväkirjaa kymmenen viikon ajan työstä IT-ratkaisumyynnissä sekä havainnoista asiakastyöstä ja omasta oppimisesta. Viikoittaiset yhteenvedot perustuivat teoriaviitekehykseen.
Raportointi aloitettiin tytäryhtiön yritysmyynnin uusasiakashankinnan tukitehtävissä ja jatkui emoyhtiön myyntipäällikön roolissa. Tuotoksena tehtiin havaintoja B2B-myynnin toimintatavoista kahdessa eri organisaatiossa, koska suomalainen yritys fuusioitui ulkomaisen omistajan kanssa.
Asiasanat: uusiasiakashankinta, myynnintuki, B2B-myynti
Liiketalouden koulutusohjelma
Tradenomi (AMK)
Tuulikki Tähtinen
Päiväkirjaopinnäytetyö uusasiakashankinnassa
Vuosi 2021 Sivumäärä 41
Opinnäytetyön tavoite oli tuoda esiin yritysmyynnin osa-alueita ja lähestymistapoja oman ammattitaidon kehittämiseksi myyntityössä. Tarkoitus on herättää havaintoja niin omasta olemuksesta, totutuista tavoista kuin asiakkaan viestien tulkitsemisesta. Tuotoksen tärkein hyöty oli tuoda esiin onnistuneen myyntityön elementtejä. Oheiskirjallisuuden opit yhdistettynä kirjoittajan havaintoihin ovat hyödyksi koko myyntitiimin toiminnan kehittämisessä.
Viitekehyksenä on B2B-myynnin lainalaisuudet ja myyntitekniikan teoriat. Tukimateriaalina oli monipuolinen valikoima viime vuosien suosituimpia myynnin oppikirjoja. Menetelmänä opinnäytteelle oli kirjoittaa päiväkirjaa kymmenen viikon ajan työstä IT-ratkaisumyynnissä sekä havainnoista asiakastyöstä ja omasta oppimisesta. Viikoittaiset yhteenvedot perustuivat teoriaviitekehykseen.
Raportointi aloitettiin tytäryhtiön yritysmyynnin uusasiakashankinnan tukitehtävissä ja jatkui emoyhtiön myyntipäällikön roolissa. Tuotoksena tehtiin havaintoja B2B-myynnin toimintatavoista kahdessa eri organisaatiossa, koska suomalainen yritys fuusioitui ulkomaisen omistajan kanssa.
Asiasanat: uusiasiakashankinta, myynnintuki, B2B-myynti