Vastuulliset valinnat liikematkailijan palvelupolulla
Rönn, Julia (2021)
Rönn, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190262
Tiivistelmä
Kestävää kehitystä tapahtuu maailmanlaajuisesti ja vastuullisemmat valinnat näkyvät yhä
enemmän arjessamme. Matkustamisesta aiheutuu merkittäviä päästöjä, mutta matkailulla
on myös suuri merkitys kansantaloudelle. Matkustus on joillain osa-alueilla välttämätöntä
ja etenkin liikematkailijat matkustavat suhteellisen säännöllisesti. Tutkimuksen tarkoitus oli
selvittää liikematkailijoiden mahdollisuuksia vaikuttaa heidän valintoihinsa kestävän kehityksen kannalta. Tämän lisäksi selvittää myös liikematkailijoiden oma kiinnostus liittyen vastuullisempiin valintoihin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä. Kyselylinkki lähetettiin opinnäytetyöntekijän valikoimiin yrityksiin henkilökunnalle jaettavaksi. Kyselyyn vastasi 28 henkilöä. Tuloksia analysoitiin ristiintaulukoinnilla.
Tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuneilla on vain vähän mahdollisuuksia vaikuttaa
liikematkaa koskeviin valintoihin liikematkan aikana. Tulosten perusteella liikematkaajat
ovat tyytyväisiä siihen mihin saavat itse vaikuttaa valinnoissaan. Liikematkan aikana tehdyillä valinnoilla ei näyttänyt olevan merkittäviä kestävän matkailun piirteitä. Huomionarvoista oli, että osallistujien arvomaailmaan kuvasi kotimaisuus, ja he olivat tietoisia eri ympäristösertifikaateista.
Tutkimuksen tulokset antavat kuvailevaa tietoa siitä, millaisia ajatuksia liikematkailijoilla on
kestävästä matkailusta. Tutkimuksesta voidaan arvioida, onko liikematkailijalla tarpeeksi
mahdollisuuksia vaikuttaa valinnoillaan vastuullisemmin. Tuloksia voidaan hyödyntää mahdollisiin jatkotutkimuksiin esimerkiksi siihen millä tavoin liikematkailusta saataisiin kestävämpää ja miten myös liikematkailijat hyötyisivät siitä
enemmän arjessamme. Matkustamisesta aiheutuu merkittäviä päästöjä, mutta matkailulla
on myös suuri merkitys kansantaloudelle. Matkustus on joillain osa-alueilla välttämätöntä
ja etenkin liikematkailijat matkustavat suhteellisen säännöllisesti. Tutkimuksen tarkoitus oli
selvittää liikematkailijoiden mahdollisuuksia vaikuttaa heidän valintoihinsa kestävän kehityksen kannalta. Tämän lisäksi selvittää myös liikematkailijoiden oma kiinnostus liittyen vastuullisempiin valintoihin.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä. Kyselylinkki lähetettiin opinnäytetyöntekijän valikoimiin yrityksiin henkilökunnalle jaettavaksi. Kyselyyn vastasi 28 henkilöä. Tuloksia analysoitiin ristiintaulukoinnilla.
Tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuneilla on vain vähän mahdollisuuksia vaikuttaa
liikematkaa koskeviin valintoihin liikematkan aikana. Tulosten perusteella liikematkaajat
ovat tyytyväisiä siihen mihin saavat itse vaikuttaa valinnoissaan. Liikematkan aikana tehdyillä valinnoilla ei näyttänyt olevan merkittäviä kestävän matkailun piirteitä. Huomionarvoista oli, että osallistujien arvomaailmaan kuvasi kotimaisuus, ja he olivat tietoisia eri ympäristösertifikaateista.
Tutkimuksen tulokset antavat kuvailevaa tietoa siitä, millaisia ajatuksia liikematkailijoilla on
kestävästä matkailusta. Tutkimuksesta voidaan arvioida, onko liikematkailijalla tarpeeksi
mahdollisuuksia vaikuttaa valinnoillaan vastuullisemmin. Tuloksia voidaan hyödyntää mahdollisiin jatkotutkimuksiin esimerkiksi siihen millä tavoin liikematkailusta saataisiin kestävämpää ja miten myös liikematkailijat hyötyisivät siitä
