Visuaalinen yrityskuva ja graafinen ohjeisto : case: KontaktiVerkko Suomi Oy
Talsi, Jukka-Pekka (2012)
Talsi, Jukka-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917430
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mikä on yrityskuva ja mistä yrityksen visuaalinen ilme rakentuu sekä kuinka siitä tehdään yhtenäinen kokonaisuus. Teoriaosuudessa tarkastellaan yrityskuvan muodostumista, yrityksen visuaalisen linjan luomista sekä graafisen ohjeiston merkitystä yrityksen viestinnässä.
Toiminnallinen osa käsittelee case-yritys KontaktiVerkko Suomi Oy:lle tehtyä graafista ohjeistoa ja yrityksen visuaalisia peruselementtejä. KontaktiVerkko Suomi Oy on vuonna 2008 perusteetu myynnin ja markkinoinnin asiantuntija yritys. Yrityksen visuaalinen linja tarvitsi graafista ohjeistoa, jotta siitä tulisi yhtenäisempi kokonaisuus.
Yhtenäisellä visuaalisella ilmeellä yritys luo itsestään ammattimaisemman ja luotettavan kuvan. Lisäksi sillä on mahdollista saavuttaa huomattavaa etua kilpailijoihin nähden. Graafinen ohjeisto on yksi tärkeimmistä asioista matkalla kohti yhtenäistä visuaalista linjaa. Sen avulla pystytään sitouttamaan yrityksen henkilöstön noudattamaan yrityksen visuaalisen linjan ratkaisuja.
Opinnäytetyön tuloksena KontaktiVerkko Suomi Oy:lle luotiin selkeä ja helposti muokattavissa oleva graafinen ohjeisto sekä yrityksen viestinnälle luotiin yhtenäinen ja tehokas pohja. Ohjeisto luotiin pk-yrityksen mittakaavalle sopivaksi ja sitä on helppo muokata, mikäli yritys kasvaa tulevaisuudessa.
Toiminnallinen osa käsittelee case-yritys KontaktiVerkko Suomi Oy:lle tehtyä graafista ohjeistoa ja yrityksen visuaalisia peruselementtejä. KontaktiVerkko Suomi Oy on vuonna 2008 perusteetu myynnin ja markkinoinnin asiantuntija yritys. Yrityksen visuaalinen linja tarvitsi graafista ohjeistoa, jotta siitä tulisi yhtenäisempi kokonaisuus.
Yhtenäisellä visuaalisella ilmeellä yritys luo itsestään ammattimaisemman ja luotettavan kuvan. Lisäksi sillä on mahdollista saavuttaa huomattavaa etua kilpailijoihin nähden. Graafinen ohjeisto on yksi tärkeimmistä asioista matkalla kohti yhtenäistä visuaalista linjaa. Sen avulla pystytään sitouttamaan yrityksen henkilöstön noudattamaan yrityksen visuaalisen linjan ratkaisuja.
Opinnäytetyön tuloksena KontaktiVerkko Suomi Oy:lle luotiin selkeä ja helposti muokattavissa oleva graafinen ohjeisto sekä yrityksen viestinnälle luotiin yhtenäinen ja tehokas pohja. Ohjeisto luotiin pk-yrityksen mittakaavalle sopivaksi ja sitä on helppo muokata, mikäli yritys kasvaa tulevaisuudessa.