Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Työkalut onnistuneeseen kunta-alan viestintään : Case: Oulun Omahoitopalvelun viestinnän suunnittelu ja toteutus
Höttönen, Annu (2012)
Höttönen, Annu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418255
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää viestijän ammattitaitoa ja tarjota kehittämistyön tekijälle sekä muille viestinnän ammattilaisille viestinnän työkalupakki. Viestinnän työkalupakin osat koostuivat kehittämistyön tapaustutkimuksesta, jossa kuvattiin Omahoitopalvelun viestinnän suunnittelua ja toteutusta vuoden 2012 aikana.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta, jonka tavoitteena oli löytää viestinnälliset keinot Oulun Omahoitopalvelun käyttäjämäärien ja tunnettavuuden lisäämiseksi. Oulun Omahoitopalvelu on Oulun kaupungin kuntalaisilleen tarjoama internetpalvelu, jonka kautta kuntalaiset voivat hoitaa sosiaali- ja terveysasioitaan. Omahoitopalvelun viestintä oli tärkeää, koska Omahoitopalvelu on Oulun kaupungin hyvinvointipalveluille strategisesti merkittävä palvelu. Tutkimusaineistona käytettiin tiedotteita, henkilöstökyselyä, verkkomediaseurantaa sekä käyttäjätilastoja.
Oulun kaupungin terveyspalveluiden henkilökunnalle suunnattu kysely tuotti tietoa henkilökunnan suhtautumisesta Omahoitopalveluun ja sisältöä sisäiseen viestintään. Kyselyn lopputulos osoitti, että suuri osa vastaajista ei osaa käyttää Omahoitopalvelua tai hyödyntää sitä työssään. Suuri osa vastaajista näkee Omahoitopalvelun osana tulevaisuuden palveluja ja suosittelevat palvelua asiakkailleen. Kysely tuotti tietoa sisäisen viestinnän tueksi. Omahoitopalvelu laajenee yhteensä viiden kunnan alueelle vuoden 2013 alussa. Kehittämistyö tuotti onnistuneita viestinnällisiä toimia, joita tulee jatkaa palvelun laajentumisen myötä.
Kehittämistyön johtopäätöksenä on, että viestintä ei ole vain viestinnän ammattilaisen tekemiä toimia, kuten tiedotteita, artikkeleita, lehti-ilmoituksia tai televisiomainontaa. Näitä suurempi merkitys on kasvokkain tapahtuvalla viestinnällä. Tulevaisuudessa Omahoitopalvelun viestinnässä tulee keskittyä voimakkaammin rajattuihin kohderyhmäkohtaiseen viestintään sekä henkilökunnan motivoimiseen palvelun käyttäjiksi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta, jonka tavoitteena oli löytää viestinnälliset keinot Oulun Omahoitopalvelun käyttäjämäärien ja tunnettavuuden lisäämiseksi. Oulun Omahoitopalvelu on Oulun kaupungin kuntalaisilleen tarjoama internetpalvelu, jonka kautta kuntalaiset voivat hoitaa sosiaali- ja terveysasioitaan. Omahoitopalvelun viestintä oli tärkeää, koska Omahoitopalvelu on Oulun kaupungin hyvinvointipalveluille strategisesti merkittävä palvelu. Tutkimusaineistona käytettiin tiedotteita, henkilöstökyselyä, verkkomediaseurantaa sekä käyttäjätilastoja.
Oulun kaupungin terveyspalveluiden henkilökunnalle suunnattu kysely tuotti tietoa henkilökunnan suhtautumisesta Omahoitopalveluun ja sisältöä sisäiseen viestintään. Kyselyn lopputulos osoitti, että suuri osa vastaajista ei osaa käyttää Omahoitopalvelua tai hyödyntää sitä työssään. Suuri osa vastaajista näkee Omahoitopalvelun osana tulevaisuuden palveluja ja suosittelevat palvelua asiakkailleen. Kysely tuotti tietoa sisäisen viestinnän tueksi. Omahoitopalvelu laajenee yhteensä viiden kunnan alueelle vuoden 2013 alussa. Kehittämistyö tuotti onnistuneita viestinnällisiä toimia, joita tulee jatkaa palvelun laajentumisen myötä.
Kehittämistyön johtopäätöksenä on, että viestintä ei ole vain viestinnän ammattilaisen tekemiä toimia, kuten tiedotteita, artikkeleita, lehti-ilmoituksia tai televisiomainontaa. Näitä suurempi merkitys on kasvokkain tapahtuvalla viestinnällä. Tulevaisuudessa Omahoitopalvelun viestinnässä tulee keskittyä voimakkaammin rajattuihin kohderyhmäkohtaiseen viestintään sekä henkilökunnan motivoimiseen palvelun käyttäjiksi.