Markkinatutkimus ohjelmapalveluyritykselle
Niskala, Jutta (2012)
Niskala, Jutta
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418375
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on kartoittaa ohjelmapalveluyritykselle uusia yritysasiakkaita. Päätutkimusongelmani on selvittää Kemin, Keminmaan, Tornion, Tervolan, Luulajan, Haaparannan, Kalixin ja Övertorneån yritysasiakkaiden kiinnostus toimeksiantajayritykseni palveluita kohtaan. Tavoitteeni on kartoittaa toimeksiantajayritykseni asiakkuuksia ja kehittää yrityksen palveluvalikoimaa vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
Työni teoriaosassa selvitän ensiksi, mitä yleensä ottaen ovat ohjelmapalveluyritykset. Toinen teoriakappale käsittelee asiakkuuksia ohjelmapalveluyrityksissä. Kolmanneksi esittelen ruotsalaista liiketoimintakulttuuria. Neljännessä teoriaosuudessa tutkin yleisesti markkinointitutkimusta ja tarkemmin vielä sen yhtä osiota, markkinatutkimusta.
Tutkimustani varten olen kerännyt aineistoa edellä mainitun alueen yrityksiltä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen toteutin Webropol- ohjelmalla, ja lomakkeen lähetin sähköpostitse valitulle vastaajajoukolle. Vastaukset analysoin pääosin Webropolilla käyttäen tulosten havainnollistamisessa avuksi Microsoft Exceliä.
Keskeisimpänä tuloksena kyselylomakkeista nousi, että toimeksiantajayritykseni palveluista yksi ei ollut potentiaalisten asiakkaiden mielestä lainkaan kiinnostava. Tämän palvelun markkinointi on siis turhaa ja yrityksen kannattaakin keskittyä kahteen muuhun palveluunsa, joille on kyselyyn vastanneiden perusteella enemmän kysyntää. Toinen merkittävä huomio oli, että yritykset hyödyntävät ohjelmapalveluyritysten palveluita ennen kaikkea henkilökunnan virkistyspäiviin ja yritysvierailuiden ohjelmana, erilaisiin koulutuksiin niitä käytetään harvoin. Sesonkiluontoinen markkinointi, esimerkiksi pikkujouluaikaan, olisi siis toimeksiantajayritykselleni kannattavaa.
Työni teoriaosassa selvitän ensiksi, mitä yleensä ottaen ovat ohjelmapalveluyritykset. Toinen teoriakappale käsittelee asiakkuuksia ohjelmapalveluyrityksissä. Kolmanneksi esittelen ruotsalaista liiketoimintakulttuuria. Neljännessä teoriaosuudessa tutkin yleisesti markkinointitutkimusta ja tarkemmin vielä sen yhtä osiota, markkinatutkimusta.
Tutkimustani varten olen kerännyt aineistoa edellä mainitun alueen yrityksiltä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen toteutin Webropol- ohjelmalla, ja lomakkeen lähetin sähköpostitse valitulle vastaajajoukolle. Vastaukset analysoin pääosin Webropolilla käyttäen tulosten havainnollistamisessa avuksi Microsoft Exceliä.
Keskeisimpänä tuloksena kyselylomakkeista nousi, että toimeksiantajayritykseni palveluista yksi ei ollut potentiaalisten asiakkaiden mielestä lainkaan kiinnostava. Tämän palvelun markkinointi on siis turhaa ja yrityksen kannattaakin keskittyä kahteen muuhun palveluunsa, joille on kyselyyn vastanneiden perusteella enemmän kysyntää. Toinen merkittävä huomio oli, että yritykset hyödyntävät ohjelmapalveluyritysten palveluita ennen kaikkea henkilökunnan virkistyspäiviin ja yritysvierailuiden ohjelmana, erilaisiin koulutuksiin niitä käytetään harvoin. Sesonkiluontoinen markkinointi, esimerkiksi pikkujouluaikaan, olisi siis toimeksiantajayritykselleni kannattavaa.