Liiketoimintasuunnitelma koiratarvikeyritykselle
Nisonen, Tiia (2012)
Nisonen, Tiia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718660
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada aikaan liiketoimintasuunnitelma koiratarvikeyritykselle. Taustalla oli mielenkiinto alaa kohtaan ja kiinnostus siitä millaiselle koiriin liittyvälle yritykselle olisi Etelä-Karjalassa kysyntää.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kolmeen osaan: liiketoimintasuunnitelman teo-riaosuuteen, toimialan tutkimiseen ja omaan liiketoimintasuunnitelmaan. En-simmäisessä osiossa on käsitelty liiketoimintasuunnitelmaa yleisesti, liiketoimintasuunnitelman hyötyjä ja sen laatimista. Seuraavaksi on tutustuttu toimialaan ja tehty kyselytutkimus koirien omistajille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koiranomistajien tarpeita ja ostokäyttäytymistä. Lopuksi, näiden kahden edellisen osion tuloksena, on laadittu koirayritykselle liiketoimintasuunnitelma.
Tulokset olivat pääosin odotetunlaisia, mutta myös uusia ideoita tuli ilmi tutki-muksesta. Erityisesti hintakilpailu alalla on kovaa, mutta myös kysyntää löytyy. Kyselystä kävi ilmi tarve trimmauspalveluille Etelä-Karjalaan, joten alkuperäinen idea koiratarvikemyymälästä laajeni käsittämään myös trimmauspuolen.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kolmeen osaan: liiketoimintasuunnitelman teo-riaosuuteen, toimialan tutkimiseen ja omaan liiketoimintasuunnitelmaan. En-simmäisessä osiossa on käsitelty liiketoimintasuunnitelmaa yleisesti, liiketoimintasuunnitelman hyötyjä ja sen laatimista. Seuraavaksi on tutustuttu toimialaan ja tehty kyselytutkimus koirien omistajille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koiranomistajien tarpeita ja ostokäyttäytymistä. Lopuksi, näiden kahden edellisen osion tuloksena, on laadittu koirayritykselle liiketoimintasuunnitelma.
Tulokset olivat pääosin odotetunlaisia, mutta myös uusia ideoita tuli ilmi tutki-muksesta. Erityisesti hintakilpailu alalla on kovaa, mutta myös kysyntää löytyy. Kyselystä kävi ilmi tarve trimmauspalveluille Etelä-Karjalaan, joten alkuperäinen idea koiratarvikemyymälästä laajeni käsittämään myös trimmauspuolen.