”TYÖTÖNKIN ON IHMINEN EI PELKKÄ TILASTOLUKU” – Vantaan uudet työttömät työnhakijat
Kymäläinen, Jaakko (2009)
Kymäläinen, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266281
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on työttömyys. Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä Vantaan uusista työttömistä työnhakijoista hyödyllistä tietoa, jonka avulla voitaisiin vähentää uusien työttömien syrjäytymistä ja joutumista pitkäaikaistyöttömiksi. Näitä tietoja saadaan keräämällä asiakkaiden taustatietoja ja työllistymistietoja. Opinnäytetyöni tarkoituksena on myös tuoda esiin asiakkaiden kokemuksia TE-toimiston palveluista ja niiden hyödyllisyydestä heidän työnhakuunsa. Tarkoituksena on myös selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Vantaan TE-toimiston kanssa ja työelämän tarpeita varten. Vantaan työttömyystilanteeseen opinnäytetyön toteuttamisen aikana on vaikuttanut uusi talouden laskusuhdanne. Opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen. Siinä on käytetty laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön kartoitus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena, jossa on kerätty uusien työttömien työnhakijoiden taustatiedot sekä heidän työttömyystilanteensa muutokset kolmen kuukauden kuluttua työttömyyden alkamisesta. Kaikki tieto on kerätty tilastolliseen muotoon. Tutkimuksen toteuttamisen aikana vuoden 2008 syyskuusta vuoden 2009 helmikuuhun on Vantaalla ollut 1622 uutta työtöntä työnhakijaa. Laadullinen tutkimus on toteutettu lähettämällä kysely osalle niistä Vantaan uusista työttömistä työnhakijoista, jotka eivät ole työllistyneet kolmen kuukauden kuluttua työttömyyden alkamisesta. Kyselyn kautta on pyritty saamaan kokemuspohjaista tietoa Vantaan uusien työttömien työnhakijoiden kokemuksista TE-toimiston palveluiden hyödyllisyydestä heille ja heidän tyytyväisyydestään saamiinsa palveluihin. Kyselyt on lähetetty vuoden 2009 kesän alussa, kun on selvinnyt kaikkien asiakkaiden työnhaun kehittyminen kolmen kuukauden kuluttua työnhaun alkamisesta.
Opinnäytetyön tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella suurin osa Vantaan uusista työttömistä työnhakijoista oli alle 29-vuotiaita miehiä, joilla oli alhainen koulutustaso ja alle viisi vuotta työkokemusta. Tehdyn kartoituksen perusteella erottui tiettyjä ryhmiä, joita on paljon uusissa työttömissä. Näitä ovat kouluttamattomat nuoret, maahanmuuttajat ja iäkkäät työnhakijat, joilla on jo työkokemusta. Vantaan uusista työttömistä työnhakijoista kolmen kuukauden kuluttua työttömyyden alkamisesta noin 20 prosenttia oli työllistynyt ja noin 50 prosenttia oli edelleen työttöminä. Suoritetun asiakaspalautekyselyn perusteella 57 prosenttia uusista työttömistä oli saanut apua työnhakuunsa TE-toimistosta. Eniten palveluista hyötyneitä oli iäkkäissä työnhakijoissa, jotka eivät osaa nykyaikaista työnhakua. Vastaajista valtaosa noin 77 prosenttia koki saaneensa hyvää asiakaspalvelua TE-toimistossa. Vastaajien TE-toimiston palveluille antamien arvosanojen keskiarvo oli 7,6. Kuitenkin vastaajista erottui selkeästi osa, jotka olivat kokeneet saaneensa huonoa asiakaspalvelua eivätkä kokeneet TE-toimistosta olevan hyötyä heidän työnhakuunsa. Vastaajista suuri osa piti jonotusta TE-toimistossa liian pitkänä ja monimutkaisena.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Vantaan TE-toimiston kanssa ja työelämän tarpeita varten. Vantaan työttömyystilanteeseen opinnäytetyön toteuttamisen aikana on vaikuttanut uusi talouden laskusuhdanne. Opinnäytetyö on tutkielmatyyppinen. Siinä on käytetty laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön kartoitus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena, jossa on kerätty uusien työttömien työnhakijoiden taustatiedot sekä heidän työttömyystilanteensa muutokset kolmen kuukauden kuluttua työttömyyden alkamisesta. Kaikki tieto on kerätty tilastolliseen muotoon. Tutkimuksen toteuttamisen aikana vuoden 2008 syyskuusta vuoden 2009 helmikuuhun on Vantaalla ollut 1622 uutta työtöntä työnhakijaa. Laadullinen tutkimus on toteutettu lähettämällä kysely osalle niistä Vantaan uusista työttömistä työnhakijoista, jotka eivät ole työllistyneet kolmen kuukauden kuluttua työttömyyden alkamisesta. Kyselyn kautta on pyritty saamaan kokemuspohjaista tietoa Vantaan uusien työttömien työnhakijoiden kokemuksista TE-toimiston palveluiden hyödyllisyydestä heille ja heidän tyytyväisyydestään saamiinsa palveluihin. Kyselyt on lähetetty vuoden 2009 kesän alussa, kun on selvinnyt kaikkien asiakkaiden työnhaun kehittyminen kolmen kuukauden kuluttua työnhaun alkamisesta.
Opinnäytetyön tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella suurin osa Vantaan uusista työttömistä työnhakijoista oli alle 29-vuotiaita miehiä, joilla oli alhainen koulutustaso ja alle viisi vuotta työkokemusta. Tehdyn kartoituksen perusteella erottui tiettyjä ryhmiä, joita on paljon uusissa työttömissä. Näitä ovat kouluttamattomat nuoret, maahanmuuttajat ja iäkkäät työnhakijat, joilla on jo työkokemusta. Vantaan uusista työttömistä työnhakijoista kolmen kuukauden kuluttua työttömyyden alkamisesta noin 20 prosenttia oli työllistynyt ja noin 50 prosenttia oli edelleen työttöminä. Suoritetun asiakaspalautekyselyn perusteella 57 prosenttia uusista työttömistä oli saanut apua työnhakuunsa TE-toimistosta. Eniten palveluista hyötyneitä oli iäkkäissä työnhakijoissa, jotka eivät osaa nykyaikaista työnhakua. Vastaajista valtaosa noin 77 prosenttia koki saaneensa hyvää asiakaspalvelua TE-toimistossa. Vastaajien TE-toimiston palveluille antamien arvosanojen keskiarvo oli 7,6. Kuitenkin vastaajista erottui selkeästi osa, jotka olivat kokeneet saaneensa huonoa asiakaspalvelua eivätkä kokeneet TE-toimistosta olevan hyötyä heidän työnhakuunsa. Vastaajista suuri osa piti jonotusta TE-toimistossa liian pitkänä ja monimutkaisena.