Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinoinnin kiinnostavuus yrityksen näkökulmasta

Lokuge, Kashmeera; Luukka, Karoliina (2021)

 
Avaa tiedosto
Vaikuttajamarkkinoinnin kiinnostavuus yrityksen näkökulmasta.pdf (296.9Kt)
Lataukset: 


Lokuge, Kashmeera
Luukka, Karoliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290432
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on tällä hetkellä yksiä tehokkaimpia suosituimpia markkinointimuotoja. Vaikuttajamarkkinointia kohdataan paljolti sosiaalisessa mediassa, mutta vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään myös perinteisemmillä tavoin. Esimerkiksi printti-, tv- ja radiomainontaa ei tule unohtaa markkinoinnissa täysin, mutta digitalisaation ja teknologian kehittymisen myötä markkinoinnille on nykypäivänä auennut helpompi ja tehokkaampi tapa.

Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnin kiinnostavuuteen yritysten näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada selkeä käsitys vaikuttajamarkkinoinnin eri vaiheista, kuten vaikuttajan valinnasta, vaikuttajayhteistyön mittareista sekä vaikuttajamarkkinoinnista tulevaisuudessa.

Opinnäytetyön tietoperusta koostuu markkinoinnin tärkeimmistä liiketoimintaa tukevista metodeista. Teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinointi, perinteinen -, digitaalinen – ja vaikuttajamarkkinointi, markkinoinnin tuloksellisuuden mittarit sekä sosiaalisen median alustat. Elellä mainittujen pääkäsitteiden lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty ilmiöitä sosiaalisessa mediassa ja miksi vaikuttajamarkkinointia ylipäänsä tehdään. Opinnäytetyön tiedonhankinnassa käytettiin tutkimusmenetelminä netscoutingia ja teemahaastatteluja. Netscoutingilla selvitimme mielenkiintoisimpia sosiaalisen media kampanjoita, joissa korostui vaikuttajayhteistyöt yritysten kanssa. Tämän avulla on saatu kontaktoitua haastateltavia yrityksiä, joiden vaikuttajamarkkinoinnista vastaavat henkilöt avasivat tarkemmin vaikuttajamarkkinoinnin kiinnostavuutta yrityksen näkökulmasta.

Opinnäytetyön tutkimuksellisena osuutena on haastattelujen avulla saatu tietoja mitkä seikat huomioidaan vaikuttajaa valitessa markkinointikampanjaa varten. Näissä haastatteluissa korostui arvomaailman kohtaaminen sekä vaikuttajan että yrityksen välillä. Yrityksen eivät koe tärkeänä, millä sosiaalisen median alustalla vaikuttaja vaikuttaa, vaan tärkeänä pidetään vaikuttajan seuraajayhteisöä, eli kampanjan kohderyhmää. Vaikuttajayhteistyöstä saadut kokemukset ovat olleet pääosin onnistuneita, mutta yritykset eivät ole erityisesti varautuneet mahdollisiin epäonnistuneisiin tai negatiivisiin yhteistyökuvioihin. Yritysten markkinointistrategiassa olisi hyvä olla jonkinlainen ns. kriisiviestintä toimenpide, sillä vaikuttajan käyttäytymistä liitetään herkästi myös yhteistyössä olevaan yritykseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste