Kiteen Pallon ottelutapahtumien toimitilojen ja palveluiden kehittäminen
Mielonen, Sami (2012)
Mielonen, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017547
Tiivistelmä
Kiteen Pallo -90 ry:lle tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville Kiteen Pallon ottelutapahtumien
toimitilojen ja palveluiden suurimmat puutteet ja kehityskohteet. Lisäksi työssä pyrittiin
löytämään ratkaisuja suurimpien puutteiden korjaamiseksi ja tilojen ja palveluiden kehittämiseksi
lähemmäksi nykypäivän vaatimaa tasoa.
Puutteiden selvittämiseksi tehtiin asiakastyytyväisyyskysely, jossa asiakkaita pyydettiin kertomaan
oma mielipiteensä ottelutapahtumien toimitiloista ja palveluista. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin
paperiversiona kolmessa kotiottelussa heinäkuussa 2012. Kyselyyn vastasi yhteensä 103 henkilöä,
ja tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tietoperustassa käytiin läpi tapahtuman järjestämistä,
toimitilojen käyttäjälähtöisyyttä, asiakaspalvelua ja benchmarkkausta. Lisäksi ottelutapahtumien
toimitiloja ja palveluita vertailtiin jääkiekkoon ja jalkapalloon.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Kiteen Pallon ottelutapahtumissa varsinkin
asiakaspalveluun ja kioskipisteiden määrään sekä sijaintiin. Myös VIP-tilan tarjoiluvalikoima sai erittäin
hyvät arvosanat vastaajilta. Eniten kehitettävää kyselyyn vastanneiden mielestä ottelutapahtumissa
oli naisten wc-tilojen riittävyydessä, lasten leikkipaikassa sekä VIP-katsomoissa ja VIP-tilojen
oheisohjelmassa. Näihin suurimpiin puutteisiin saatiin hyvin kehitysehdotuksia ja työstä tulee olemaan
erittäin paljon hyötyä toimeksiantajalle.
Työn tulokset saadaan kuitenkin hyödynnettyä vain siten, että kehityskohteisiin todella puututaan ja
ehdotuksia toteutetaan käytännössä. Osa tulee toteutumaan jo kaudelle 2013, mutta ei ole realistista
ajatella, että kaikki uudistukset saataisiin toteutettua jo ensi vuodeksi. Suomessa jääkiekossa
ottelutapahtumien toimitilat ja palvelut ovat huomattavasti edellä muita lajeja, joten pesäpalloorganisaatioille
olisi hyvä tavoite päästä omien ottelutapahtumiensa suhteen lähemmäksi tätä tasoa.
toimitilojen ja palveluiden suurimmat puutteet ja kehityskohteet. Lisäksi työssä pyrittiin
löytämään ratkaisuja suurimpien puutteiden korjaamiseksi ja tilojen ja palveluiden kehittämiseksi
lähemmäksi nykypäivän vaatimaa tasoa.
Puutteiden selvittämiseksi tehtiin asiakastyytyväisyyskysely, jossa asiakkaita pyydettiin kertomaan
oma mielipiteensä ottelutapahtumien toimitiloista ja palveluista. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin
paperiversiona kolmessa kotiottelussa heinäkuussa 2012. Kyselyyn vastasi yhteensä 103 henkilöä,
ja tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tietoperustassa käytiin läpi tapahtuman järjestämistä,
toimitilojen käyttäjälähtöisyyttä, asiakaspalvelua ja benchmarkkausta. Lisäksi ottelutapahtumien
toimitiloja ja palveluita vertailtiin jääkiekkoon ja jalkapalloon.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Kiteen Pallon ottelutapahtumissa varsinkin
asiakaspalveluun ja kioskipisteiden määrään sekä sijaintiin. Myös VIP-tilan tarjoiluvalikoima sai erittäin
hyvät arvosanat vastaajilta. Eniten kehitettävää kyselyyn vastanneiden mielestä ottelutapahtumissa
oli naisten wc-tilojen riittävyydessä, lasten leikkipaikassa sekä VIP-katsomoissa ja VIP-tilojen
oheisohjelmassa. Näihin suurimpiin puutteisiin saatiin hyvin kehitysehdotuksia ja työstä tulee olemaan
erittäin paljon hyötyä toimeksiantajalle.
Työn tulokset saadaan kuitenkin hyödynnettyä vain siten, että kehityskohteisiin todella puututaan ja
ehdotuksia toteutetaan käytännössä. Osa tulee toteutumaan jo kaudelle 2013, mutta ei ole realistista
ajatella, että kaikki uudistukset saataisiin toteutettua jo ensi vuodeksi. Suomessa jääkiekossa
ottelutapahtumien toimitilat ja palvelut ovat huomattavasti edellä muita lajeja, joten pesäpalloorganisaatioille
olisi hyvä tavoite päästä omien ottelutapahtumiensa suhteen lähemmäksi tätä tasoa.