Ranskaan suuntautuvien valmismatkojen kysyntä- ja kilpailuanalyysi
Mattila, Anu (2012)
Mattila, Anu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Ranskaan suuntautuvien valmismatkojen kysyntä- ja kilpailuanalyysi. Kysyntä- ja kilpailuanalyysissä on keskittynyt käsittelemään Ranskaan suuntautuvia valmismatkoja. Valmismatkojen osalta tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotettu sisällönanalyysin muodossa. Tällä haluttiin kartoittaa suomalaisten matkanjärjestäjien sisältötarjontaan matkoissa, joiden kohteena oli joko Pariisi tai Nizza.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, kysyntää, kilpailua, asiakkaiden tarpeita ja ostopäätöstä. Asiantuntijahaastatteluilla tuotiin teoriaan matkanjärjestäjien näkökulmaa ja sitä, miten omatoimimatkailu vaikuttaa heidän toimialaansa.
Valmismatkakyselyllä haluttiin selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä valmismatkojen osalta sekä sitä, mitä kuluttajat arvostavat tai kaipaavat matkanjärjestäjien palveluissa. Valmismatkakyselyn kohderyhmänä olivat kaikenikäiset vastaajat.
Sisällönanalyysin avulla selvisi, ettei Suomessa ole paljon sellaisia matkanjärjestäjiä, joilla olisi valmiita, monipuolisia matkapaketteja Pariisiin tai Nizzaan yksityishenkilöille. Monet matkanjärjestäjät tarjoavat kuluttajille tänä päivänä laajan valikoiman kohteita, joihin asiakas voi räätälöidä matkansa itse. Näin on myös Pariisin ja Nizzan kohdalla monen matkanjärjestäjän kanssa.
Kyselyn tulokset toivat esille vastaajien mielikuvaa valmismatkoista arvokkaana lomavaihtoehtona ja vastaajien parannusehdotuksina olivat muun muassa matkanjärjestäjien imagon nuorentaminen, näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa ja persoonallisempien matkapakettien tarjonta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, kysyntää, kilpailua, asiakkaiden tarpeita ja ostopäätöstä. Asiantuntijahaastatteluilla tuotiin teoriaan matkanjärjestäjien näkökulmaa ja sitä, miten omatoimimatkailu vaikuttaa heidän toimialaansa.
Valmismatkakyselyllä haluttiin selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä valmismatkojen osalta sekä sitä, mitä kuluttajat arvostavat tai kaipaavat matkanjärjestäjien palveluissa. Valmismatkakyselyn kohderyhmänä olivat kaikenikäiset vastaajat.
Sisällönanalyysin avulla selvisi, ettei Suomessa ole paljon sellaisia matkanjärjestäjiä, joilla olisi valmiita, monipuolisia matkapaketteja Pariisiin tai Nizzaan yksityishenkilöille. Monet matkanjärjestäjät tarjoavat kuluttajille tänä päivänä laajan valikoiman kohteita, joihin asiakas voi räätälöidä matkansa itse. Näin on myös Pariisin ja Nizzan kohdalla monen matkanjärjestäjän kanssa.
Kyselyn tulokset toivat esille vastaajien mielikuvaa valmismatkoista arvokkaana lomavaihtoehtona ja vastaajien parannusehdotuksina olivat muun muassa matkanjärjestäjien imagon nuorentaminen, näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa ja persoonallisempien matkapakettien tarjonta.