A Cross-Cultural Approach to Human Resource Management in Finnish Hospitality Companies
Niemi, Miika (2012)
Niemi, Miika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319429
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin monikulttuurista näkökulmaa henkilöstöhallinnon prosesseihin suomalaisissa matkailu- ja ravintola-alan yrityksissä. Palvelualan yrityksessä toimivat ihmiset ovat paitsi voimavara yritykselle, myös erittäin tärkeässä osassa palvelukokemuksen ja asiakastyytyväisyyden kannalta. Globalisaatio ja alan luonteeseen kuuluva kansainvälisyys asettavat yrityksille haasteita niin asiakkaiden palvelun kuin henkilökunnankin tehokkaan johtamisen osalta.
Monikulttuurisuus ja kansainvälistyminen tuovat mukanaan paljon muuttujia perinteisen henkilöstönhallinnon viitekehykseen. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin miten kansainvälistyminen ja kulttuureiden väliset tekijät vaikuttavat matkailu- ja ravintola-alan yrityksiin ja niiden henkilöstöhallintoon Pirkanmaalla.
Teoreettinen viitekehys koostui kahden eri kansallisia kulttuureita ja yhden organisaatiokulttuureja käsittelevän teorian esittelystä sekä henkilöstöhallinnon peruspiirteiden esittelystä. Kaikki teoriaosuuteen sisällytetyt aiheet ovat itsessään valtavan määrän tutkimuksia, teorioita ja kirjallisuutta sisältäviä tutkimusalueita, joten työssä esiteltiin vain pieni osa aiheiden mahdollistamista tutkimusmahdollisuuksista.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina neljässä matkailu- ja ravintola-alan yrityksessä. Kaikki haastattelut suoritettiin marraskuussa 2012 ja ne olivat kestoltaan 30 – 40 minuuttia. Haastattelut tehtiin suomeksi, nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Kaikki haastateltavat ovat ylemmässä esimiesasemassa ja haastattelut tarjosivat kattavan ja monitahoisen materiaalin tutkimuksen toteutusta varten.
Kaikilla tutkituista yrityksistä on erilaiset liikeideat ja analyysissa etsittiin yritysten omia ja yhtäläisiä toimintatapoja, jotka liittyvät kansainvälistymiseen ja henkilöstöhallintoon ja pyrittiin vertaamaan näitä toimintatapoja keskenään. Yrityksistä paljastui selvästi kaksi eri tavalla kansainvälistymiseen suhtautuvaa linjaa. Kaksi yrityksistä painotti kansainvälisen henkilöstöä osana yrityksen oppimisprosessia paremman asiakaspalvelun tarjoamiseksi, kun taas kahdessa yrityksessä kansainvälistyminen nähtiin kansainvälistymisen lähinnä potentiaalina myynnin ja asiakasmääränsä kasvattamiseksi.
Monikulttuurisuus ja kansainvälistyminen tuovat mukanaan paljon muuttujia perinteisen henkilöstönhallinnon viitekehykseen. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin miten kansainvälistyminen ja kulttuureiden väliset tekijät vaikuttavat matkailu- ja ravintola-alan yrityksiin ja niiden henkilöstöhallintoon Pirkanmaalla.
Teoreettinen viitekehys koostui kahden eri kansallisia kulttuureita ja yhden organisaatiokulttuureja käsittelevän teorian esittelystä sekä henkilöstöhallinnon peruspiirteiden esittelystä. Kaikki teoriaosuuteen sisällytetyt aiheet ovat itsessään valtavan määrän tutkimuksia, teorioita ja kirjallisuutta sisältäviä tutkimusalueita, joten työssä esiteltiin vain pieni osa aiheiden mahdollistamista tutkimusmahdollisuuksista.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina neljässä matkailu- ja ravintola-alan yrityksessä. Kaikki haastattelut suoritettiin marraskuussa 2012 ja ne olivat kestoltaan 30 – 40 minuuttia. Haastattelut tehtiin suomeksi, nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Kaikki haastateltavat ovat ylemmässä esimiesasemassa ja haastattelut tarjosivat kattavan ja monitahoisen materiaalin tutkimuksen toteutusta varten.
Kaikilla tutkituista yrityksistä on erilaiset liikeideat ja analyysissa etsittiin yritysten omia ja yhtäläisiä toimintatapoja, jotka liittyvät kansainvälistymiseen ja henkilöstöhallintoon ja pyrittiin vertaamaan näitä toimintatapoja keskenään. Yrityksistä paljastui selvästi kaksi eri tavalla kansainvälistymiseen suhtautuvaa linjaa. Kaksi yrityksistä painotti kansainvälisen henkilöstöä osana yrityksen oppimisprosessia paremman asiakaspalvelun tarjoamiseksi, kun taas kahdessa yrityksessä kansainvälistyminen nähtiin kansainvälistymisen lähinnä potentiaalina myynnin ja asiakasmääränsä kasvattamiseksi.