Sosiaalinen media verkko-opintojen apuvälineenä : Juridiikan opintojaksomateriaalin tuottaminen
Kauppinen, Raijamaija; Wiik, Riina (2012)
Kauppinen, Raijamaija
Wiik, Riina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102214558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102214558
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suunniteltiin Täytäntöönpano ja ulosotto -opintojakson virtuaalinen toteutus. Perinteinen luento-opetus eroaa virtuaaliopiskelusta sekä tehtävänantojen että opettajan roolin osalta. Virtuaaliopinnoissa opiskelu keskittyy enemmän tiedonhakuun ja ongelmanratkaisuun, kuin valmiin materiaalin ulkoa opetteluun. Tähän liittyen tutkittiin verkko-opiskelun ominaisuuksia kysely- ja toimintatutkimusmenetelmiä apuna käyttäen.
Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena selvisi, että verkko-opiskelun kulmakiviä ovat toimiva vuorovaikutus, nopea palautteenanto ja sujuva vertaistuki opiskelun aikana. Vaihtoehtoisia opiskelualustoja on hyvä käyttää, mutta sosiaalinen media koetaan opiskelijoiden keskuudessa vielä ennemmin vapaa-ajan välineeksi kuin opiskelun tueksi. Selkeällä ja muunlaiseen havainnointiin kuin tekstiin turvaavalla opintomateriaalilla on myös suuri merkitys virtuaaliympäristön vuorovaikutuksen onnistumisessa. Opettajien kannattaa panostaa multimediatyökalujen käyttöön ennemmin kuin ladata verkkoympäristöön paljon tekstitiedostoja.
Vahvuuksina virtuaaliopiskelussa ovat riippumattomuus ajasta ja paikasta sekä tämän tuoma joustavuus opiskelussa. Haasteita virtuaaliopiskelussa ovat opettajan ja opiskelijan vuorovaikutuksen puute ja eheän ja selkeän opintomateriaalin luominen. Myös keskustelualustojen sujuvampaa käyttöä olisi hyvä harjoittaa ja tutkia eri vaihtoehtoja Optiman lisäksi.
Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena selvisi, että verkko-opiskelun kulmakiviä ovat toimiva vuorovaikutus, nopea palautteenanto ja sujuva vertaistuki opiskelun aikana. Vaihtoehtoisia opiskelualustoja on hyvä käyttää, mutta sosiaalinen media koetaan opiskelijoiden keskuudessa vielä ennemmin vapaa-ajan välineeksi kuin opiskelun tueksi. Selkeällä ja muunlaiseen havainnointiin kuin tekstiin turvaavalla opintomateriaalilla on myös suuri merkitys virtuaaliympäristön vuorovaikutuksen onnistumisessa. Opettajien kannattaa panostaa multimediatyökalujen käyttöön ennemmin kuin ladata verkkoympäristöön paljon tekstitiedostoja.
Vahvuuksina virtuaaliopiskelussa ovat riippumattomuus ajasta ja paikasta sekä tämän tuoma joustavuus opiskelussa. Haasteita virtuaaliopiskelussa ovat opettajan ja opiskelijan vuorovaikutuksen puute ja eheän ja selkeän opintomateriaalin luominen. Myös keskustelualustojen sujuvampaa käyttöä olisi hyvä harjoittaa ja tutkia eri vaihtoehtoja Optiman lisäksi.