Elokuvan rooli nuorten elämässä ja nuorisotilojen arjessa
Mäkinen, Kirsi (2009)
Mäkinen, Kirsi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016584
Tiivistelmä
Elokuva on arkipäiväinen taiteenmuoto, jota erityisesti nuoret seuraavat aktiivisesti. Halusinkin opinnäy-tetyössäni selvittää mitä elokuva nuorille oikeastaan merkitsee. Lisäksi minua kiinnosti tutkia työssäni millaisessa asemassa elokuvien esittäminen on nuorisotiloilla. Tutkimuksen alkuvaiheessa selvisi, että mikkeliläisillä nuorisotaloilla ei esitetä elokuvia, koska ei ole tarvittavia lupia. Sen sijaan Tampereella esitetään elokuvia ilman mitään lupia. Näin työstäni syntyi tapaustutkimus, jossa kahden kaupungin nuorisotilojen elokuvien esittämistä vertailin keskenään.
Opinnäytetyössäni pohdin miksi elokuvat kiehtovat ihmisiä ja lumoavat katselemaan niitä, vaikka eloku-van sisältö olisikin varsin yksinkertaista. Elokuvan haitoista nuorille puhutaan paljon ja halusinkin tutkia väitteen paikkaansa pitävyyttä. Tutustutan lukijat myös nuorisotilojen maailmaan ja siihen miksi eloku-vien esittäminen nuorisotiloilla on tärkeää, huolimatta ongelmallisesta tekijänoikeudesta.
Haastattelin helmikuun 2009 aikana tamperelaisia ja mikkeliläisiä nuorisotyöntekijöitä. Haastatteluissa pyrin saamaan tietoa nuorisotilan toiminnasta, elokuvien esittämisestä tilalla ja mielipidettä elokuva-analyysin järjestämisestä tilalla. Samalla 58 nuorta vastasi kyselyyni. Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret katselevat paljon elokuvia, mutta elokuvat eivät ole kaikille merkittävä asia. Mieluiten nuoret kat-selivat elokuvia kotona ja kaverit olivat ylivoimainen katselukumppani. Tamperelaiset nuoret olivat tyy-tyväisiä elokuvien esittämiseen nuorisokeskuksissa; vain yhdelle tilalle kaivattiin parempia laitteita. Mikkeliläiset nuoret eivät erityisesti kaivanneet elokuvia tiloille, joka johtunee siitä, että vuosien saatossa he eivät osaa enää kaivata sitä.
Elokuva-analyysin tuominen nuorisotiloille on työni kehittämisehdotus. Järjestin ammatillisen kasvun syventävän harjoittelun aikana Lentävänniemen nuorisokeskuksella elokuva-analyysikokeilun. Katselin yhdessä kahden 13-vuotiaan tytön kanssa elokuvan kielletty hedelmä. Tytöt pitivät tärkeänä, että keskuste-lua elokuvan katselun jälkeen käytiin, koska se aukaisi heille asioita, joita ilman keskustelua olisi jäänyt heille epäselväksi.
Opinnäytetyössäni pohdin miksi elokuvat kiehtovat ihmisiä ja lumoavat katselemaan niitä, vaikka eloku-van sisältö olisikin varsin yksinkertaista. Elokuvan haitoista nuorille puhutaan paljon ja halusinkin tutkia väitteen paikkaansa pitävyyttä. Tutustutan lukijat myös nuorisotilojen maailmaan ja siihen miksi eloku-vien esittäminen nuorisotiloilla on tärkeää, huolimatta ongelmallisesta tekijänoikeudesta.
Haastattelin helmikuun 2009 aikana tamperelaisia ja mikkeliläisiä nuorisotyöntekijöitä. Haastatteluissa pyrin saamaan tietoa nuorisotilan toiminnasta, elokuvien esittämisestä tilalla ja mielipidettä elokuva-analyysin järjestämisestä tilalla. Samalla 58 nuorta vastasi kyselyyni. Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret katselevat paljon elokuvia, mutta elokuvat eivät ole kaikille merkittävä asia. Mieluiten nuoret kat-selivat elokuvia kotona ja kaverit olivat ylivoimainen katselukumppani. Tamperelaiset nuoret olivat tyy-tyväisiä elokuvien esittämiseen nuorisokeskuksissa; vain yhdelle tilalle kaivattiin parempia laitteita. Mikkeliläiset nuoret eivät erityisesti kaivanneet elokuvia tiloille, joka johtunee siitä, että vuosien saatossa he eivät osaa enää kaivata sitä.
Elokuva-analyysin tuominen nuorisotiloille on työni kehittämisehdotus. Järjestin ammatillisen kasvun syventävän harjoittelun aikana Lentävänniemen nuorisokeskuksella elokuva-analyysikokeilun. Katselin yhdessä kahden 13-vuotiaan tytön kanssa elokuvan kielletty hedelmä. Tytöt pitivät tärkeänä, että keskuste-lua elokuvan katselun jälkeen käytiin, koska se aukaisi heille asioita, joita ilman keskustelua olisi jäänyt heille epäselväksi.