Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman yksikön sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden käsityksiä ongelmaperustaisesta oppimisesta
Arjavaara, Veera (2012)
Arjavaara, Veera
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman yksikön sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden käsityksiä ongelmaperustaisesta oppimisesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin paperilomakkeille ja internetissä täytettäville e-lomakkeille. Käytetty kyselylomake oli englanninkielinen ja se jaettiin 76 opiskelijalle. Kyselylomakkeeseen vastasi 42 opiskelijaa, jolloin vastausprosentti oli 55,3 %.
Saaduista vastauksista kaikki hyväksyttiin aineiston analyysiin. Tuloksien analysoinnissa käytettiin apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Tulokset esitettiin prosentein ja keskiarvoittain. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan myöhemmin hyödyntää ongelmaperustaisen oppimisen kehittämisessä ja suunnittelussa SAMK:in sosiaali- ja terveysalan opinnoissa.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa opiskelijoista kantoi vastuuta opiskelustaan. Vanhemmat opiskelijat olivat tyytyväisempiä ongelmaperustaisen oppimisen oppimisprosessiin ja opiskeluaika vaikutti siihen, kuinka opiskelijat osasivat hyödyntää ongelmaperustaista oppimismenetelmää opinnoissaan. Opiskelijat kokivat yksilö- sekä ryhmäpalautteen hyödylliseksi itsensä ja oman ryhmänsä kehittämisen kannalta, mutta omien opintojen seuraamista oppimispäiväkirjan avulla ei pidetty tärkeänä. Tuloksien mukaan opiskelijat olivat epävarmoja ongelmaperustaisella oppimismenetelmällä opittujen tietojensa ja taitojensa riittävyydestä työelämässä.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin ja Rauman sosiaali- ja terveysalan yksiköissä on käytössä eri opetusmenetelmät. Porissa käytetään perinteistä luento-opetusmenetelmää ja Raumalla ongelmaperustaista oppimismenetelmää. Tulevaisuudessa voitaisiin selvittää onko eri opetusmenetelmin opiskelleiden opiskelijoiden tiedoissa ja taidoissa eroja.
Saaduista vastauksista kaikki hyväksyttiin aineiston analyysiin. Tuloksien analysoinnissa käytettiin apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Tulokset esitettiin prosentein ja keskiarvoittain. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan myöhemmin hyödyntää ongelmaperustaisen oppimisen kehittämisessä ja suunnittelussa SAMK:in sosiaali- ja terveysalan opinnoissa.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa opiskelijoista kantoi vastuuta opiskelustaan. Vanhemmat opiskelijat olivat tyytyväisempiä ongelmaperustaisen oppimisen oppimisprosessiin ja opiskeluaika vaikutti siihen, kuinka opiskelijat osasivat hyödyntää ongelmaperustaista oppimismenetelmää opinnoissaan. Opiskelijat kokivat yksilö- sekä ryhmäpalautteen hyödylliseksi itsensä ja oman ryhmänsä kehittämisen kannalta, mutta omien opintojen seuraamista oppimispäiväkirjan avulla ei pidetty tärkeänä. Tuloksien mukaan opiskelijat olivat epävarmoja ongelmaperustaisella oppimismenetelmällä opittujen tietojensa ja taitojensa riittävyydestä työelämässä.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin ja Rauman sosiaali- ja terveysalan yksiköissä on käytössä eri opetusmenetelmät. Porissa käytetään perinteistä luento-opetusmenetelmää ja Raumalla ongelmaperustaista oppimismenetelmää. Tulevaisuudessa voitaisiin selvittää onko eri opetusmenetelmin opiskelleiden opiskelijoiden tiedoissa ja taidoissa eroja.