Koulutus tulevaisuuden rakentajana
Ruuskanen, Anne (2012)
Ruuskanen, Anne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koulutuksen merkityksiä irtisanotulle. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat seitsemän Savonlinnan Itellan Contact Centrestä irtisanottua. Opinnäytetyössä kartoitettiin heidän koulutukseen hakeutumisen motiivejaan, kokemuksiaan ja käsityksiään opiskelusta sekä heidän tulevaisuuden suunnitelmiaan. Kaikki kohderyhmään kuuluvat ovat opiskelleet Mikkelin ammattikorkeakoulussa Savonniemen kampuksella.
Koulutuksen merkityksiä käsitellään työelämän muutoksen, elinikäisen oppimisen ja työelämän uusien osaamistarpeiden kontekstissa. Koulutuksella on yhä suurempi merkitys yksilöiden elämässä sekä yhteiskunnallisessa kehityksessä. Koulutuksella luodaan pohja sille osaamiselle, jota tarvitaan tulevaisuuden työelämässä.
Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan ja tutkimusotteeltaan laadullinen fenomenografinen tutkimus. Tutkimusaineistona on kuudelle irtisanotulle tehdyt teemahaastattelut ja yksi kirjallinen vastaus sekä eläytymismenetelmän kertomukset. Eläytymismenetelmällä tutkittavat kertoivat omasta tulevaisuudestaan vuonna 2017.
Irtisanotut hakeutuivat koulutukseen ennen kaikkea työn menettämisen seurauksena. Koulutus nähtiin mahdollisuutena päästä parempaan. Koulutuksessa oltiin opiskelemassa uutta ammattia tai päivittämässä omaa osaamista. Tutkinnon saaminen nähtiin ponnahduslautana jatko-opintoihin, parempaan työhön ja itsensä kehittämiseen. Koulutus antoi ammatillisia valmiuksia työelämässä selviytymiseen sekä henkisiä voimavaroja itseluottamuksen ja itsearvostuksen lisääntymisenä. Koulutuksesta on ollut konkreettista hyötyä opiskelijoille uusien työmahdollisuuksien muodossa ja he näkevät tulevaisuuden ja uranäkymät pääsääntöisesti valoisina.
Koulutuksen merkityksiä käsitellään työelämän muutoksen, elinikäisen oppimisen ja työelämän uusien osaamistarpeiden kontekstissa. Koulutuksella on yhä suurempi merkitys yksilöiden elämässä sekä yhteiskunnallisessa kehityksessä. Koulutuksella luodaan pohja sille osaamiselle, jota tarvitaan tulevaisuuden työelämässä.
Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan ja tutkimusotteeltaan laadullinen fenomenografinen tutkimus. Tutkimusaineistona on kuudelle irtisanotulle tehdyt teemahaastattelut ja yksi kirjallinen vastaus sekä eläytymismenetelmän kertomukset. Eläytymismenetelmällä tutkittavat kertoivat omasta tulevaisuudestaan vuonna 2017.
Irtisanotut hakeutuivat koulutukseen ennen kaikkea työn menettämisen seurauksena. Koulutus nähtiin mahdollisuutena päästä parempaan. Koulutuksessa oltiin opiskelemassa uutta ammattia tai päivittämässä omaa osaamista. Tutkinnon saaminen nähtiin ponnahduslautana jatko-opintoihin, parempaan työhön ja itsensä kehittämiseen. Koulutus antoi ammatillisia valmiuksia työelämässä selviytymiseen sekä henkisiä voimavaroja itseluottamuksen ja itsearvostuksen lisääntymisenä. Koulutuksesta on ollut konkreettista hyötyä opiskelijoille uusien työmahdollisuuksien muodossa ja he näkevät tulevaisuuden ja uranäkymät pääsääntöisesti valoisina.