KunnonLähde -toiminta : ikääntyneiden kuntosaliliikuntapalvelun analysointi ja kehittäminen
Kuutti, Sanna; Vaarala, Suvi (2012)
Kuutti, Sanna
Vaarala, Suvi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819853
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee KunnonLähde -toiminnan kuntosaliryhmien asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelun laatuun ja palvelukonseptin toimivuuteen. KunnonLähde -toiminta on Oulun kaupungin toteuttamaa maksutonta ryhmäpalvelua yli 65-vuotiaille. Tutkimus rajattiin koskemaan Pateniemen suuralueen Rajakylän hoivakodin kuntosalilla käyviä asiakkaita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää onko palvelukonsepti toimiva vai onko siinä kehitettävää. Tavoitteena oli myös tarkastella millaisia odotuksia ja tarpeita asiakkailla oli sekä miten he ovat kokeneet saamansa palvelun ja mitä merkitystä sillä on heille ollut.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu palvelun laadusta, asiakastyytyväisyydestä sekä palvelumuotoilusta. Palvelukonseptia käsiteltiin palvelupolun kautta. Tietoperustassa käsitellään myös KunnonLähteen toimintaa yleisesti sekä ikääntyneiden kuntosaliliikuntaa. Tietoperusta rakentuu kirjallisuuden, Internet-lähteiden ja toimeksiantajan yhteyshenkilön haastattelujen pohjalta. Lähteinä käytettiin myös lehtiartikkeleita, painettuja julkaisuja sekä opinnäytetöitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ryhmähaastatteluja hyödyntäen, koska haluttiin saada mahdollisimman monipuolista tietoa tutkittavasta aiheesta. Ryhmähaastatteluja pidettiin kaksi, joissa oli yhteensä kahdeksan haastateltavaa.
Tulokset osoittavat, että haastateltavien motiivit ryhmään osallistumiseen liittyivät kunnon ja terveyden sekä sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen. Kuntosalin läheinen sijainti, palvelun maksuttomuus sekä palveluntarjoajan imago olivat myös merkittäviä tekijöitä palveluun hakeutumiseen. Palvelukokonaisuus koettiin melko toimivana ja hyvänä. Yhteyshenkilö oli aina palvelualtis ja hänen käytöksensä sai kiitosta haastateltavilta. Vertaisohjaus koettiin erittäin hyvänä, koska ohjaajat osasivat suunnitella harjoittelun sisällön ohjattavien kunnon mukaan. Kuntosalitila on pieni ja laitteita liian vähän ryhmäkokoon nähden. Haastateltavat olivat sopeutuneet kuitenkin tilanteeseen, koska tilaa ei voida laajentaa. Kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi esitettiin. Tarpeeton kuntosalilaite pitäisi korvata hyödyllisemmällä laitteella. Uusia ryhmiä perustettaessa ryhmäkoon pitäisi olla pienempi. Haastateltavat haluaisivat kesäajalle ohjattua toimintaa sekä toivoisivat, että liikunnanalan opiskelijoita hyödynnettäisiin ohjauksessa välillä. Lisäksi palveluntarjoajan tulisi järjestää ensiapukoulutusta ryhmäläisille. Palveluntarjoajan pitäisi hyödyntää näitä tutkimustuloksia ja kehitysehdotuksia toiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisempään suuntaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia jotakin toista KunnonLähteen toiminta- tai liikuntaryhmää tämän tutkimuksen tuloksia hyödyntäen.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu palvelun laadusta, asiakastyytyväisyydestä sekä palvelumuotoilusta. Palvelukonseptia käsiteltiin palvelupolun kautta. Tietoperustassa käsitellään myös KunnonLähteen toimintaa yleisesti sekä ikääntyneiden kuntosaliliikuntaa. Tietoperusta rakentuu kirjallisuuden, Internet-lähteiden ja toimeksiantajan yhteyshenkilön haastattelujen pohjalta. Lähteinä käytettiin myös lehtiartikkeleita, painettuja julkaisuja sekä opinnäytetöitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta ryhmähaastatteluja hyödyntäen, koska haluttiin saada mahdollisimman monipuolista tietoa tutkittavasta aiheesta. Ryhmähaastatteluja pidettiin kaksi, joissa oli yhteensä kahdeksan haastateltavaa.
Tulokset osoittavat, että haastateltavien motiivit ryhmään osallistumiseen liittyivät kunnon ja terveyden sekä sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen. Kuntosalin läheinen sijainti, palvelun maksuttomuus sekä palveluntarjoajan imago olivat myös merkittäviä tekijöitä palveluun hakeutumiseen. Palvelukokonaisuus koettiin melko toimivana ja hyvänä. Yhteyshenkilö oli aina palvelualtis ja hänen käytöksensä sai kiitosta haastateltavilta. Vertaisohjaus koettiin erittäin hyvänä, koska ohjaajat osasivat suunnitella harjoittelun sisällön ohjattavien kunnon mukaan. Kuntosalitila on pieni ja laitteita liian vähän ryhmäkokoon nähden. Haastateltavat olivat sopeutuneet kuitenkin tilanteeseen, koska tilaa ei voida laajentaa. Kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi esitettiin. Tarpeeton kuntosalilaite pitäisi korvata hyödyllisemmällä laitteella. Uusia ryhmiä perustettaessa ryhmäkoon pitäisi olla pienempi. Haastateltavat haluaisivat kesäajalle ohjattua toimintaa sekä toivoisivat, että liikunnanalan opiskelijoita hyödynnettäisiin ohjauksessa välillä. Lisäksi palveluntarjoajan tulisi järjestää ensiapukoulutusta ryhmäläisille. Palveluntarjoajan pitäisi hyödyntää näitä tutkimustuloksia ja kehitysehdotuksia toiminnan kehittämisessä asiakaskeskeisempään suuntaan. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia jotakin toista KunnonLähteen toiminta- tai liikuntaryhmää tämän tutkimuksen tuloksia hyödyntäen.