Komposiittisen kilpakelaustuolin rungon kehitys
Kinnunen, Markus (2012)
Kinnunen, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU). Tavoitteena oli kehittää Leo-Pekka Tähdellä kevyempi komposiittinen kelauspyörä Lontoon paralympialaisiin. Tähden sen hetkinen kelauspyörä oli muilta ominaisuuksiltaan optimaalinen, mutta se painoi liikaa muihin kilpailijoihin verrattuna. Uuden komposiittirunkoisen kelaustuolin toivottiin olevan 2-3 kg kevyempi ja vastata muilta ominaisuuksilta Tähden kelauspyörää. Kelausasennon ja lujuusominaisuuksien säilyttäminen olivat tärkeimpiä asioita, jotka tulisi säilyttää uuden kelauspyörän suunnittelussa. Rungon mallinnus ja lujuustarkastelu tehtiin Catia V5 R17- ohjelmistolla. Rungon valmistajana projektin aikana toimi Runtech Systems Oy.
Uuden kelaustuolin rungon suunnittelu sisältää myös istumaosan sekä jalkalaudan suunnittelun, koska ne ovat osa runkoa. Suunnittelu aloitettiin mitoittamalla uutta kelaustuolin runkoa. Mitoitus oli tärkeää kelausasennon säilyttämisessä. Mitoituksessa käytettiin hyväksi ennalta määritettyjä koordinaatio akseleita, joilla saatiin tarkat mitat aikaiseksi. Lujuustarkastelussa etsimme rungon heikkoja kohtia.
Tuloksena työstä syntyi 3D-malli ja lujuustarkastelu, josta kelaustuoli valmistettiin. Valmistuksen jälkeen se testattiin. Testeissä huomattiin painon keventyneen n. 600 grammaa. Testeissä huomattiin myös kelausasennon hieman muuttuneen. Kelaustuoli ei saavuttanut annettuja tavoitteita, joten sen käyttö Lontoon paralympialaisissa ei ollut mahdollista.
Uuden kelaustuolin rungon suunnittelu sisältää myös istumaosan sekä jalkalaudan suunnittelun, koska ne ovat osa runkoa. Suunnittelu aloitettiin mitoittamalla uutta kelaustuolin runkoa. Mitoitus oli tärkeää kelausasennon säilyttämisessä. Mitoituksessa käytettiin hyväksi ennalta määritettyjä koordinaatio akseleita, joilla saatiin tarkat mitat aikaiseksi. Lujuustarkastelussa etsimme rungon heikkoja kohtia.
Tuloksena työstä syntyi 3D-malli ja lujuustarkastelu, josta kelaustuoli valmistettiin. Valmistuksen jälkeen se testattiin. Testeissä huomattiin painon keventyneen n. 600 grammaa. Testeissä huomattiin myös kelausasennon hieman muuttuneen. Kelaustuoli ei saavuttanut annettuja tavoitteita, joten sen käyttö Lontoon paralympialaisissa ei ollut mahdollista.