Pelastushistoria puuhastellen : Toiminnallinen raamatturyhmämateriaali rippikoulutyöhön
Heinineva, Jani; Koskela, Aapo (2012)
Heinineva, Jani
Koskela, Aapo
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819837
Tiivistelmä
Rippikoulusuunnitelma 2001 suosittelee, että rippikoulun opetussisältö koostuisi opetuskokonaisuuksista. Opetuskokonaisuudet sisältävät kaiken rippikoulun toiminnan ja aiheet. Tästä johtuen myös raamattuopetus on jaettu materiaalissamme kokonaisuuksiin. Opinnäytetyönämme kokosimme ja kehitimme uuden raamatturyhmämateriaalin rippikoulukäyttöön. Materiaalin avulla käsitellään pelastushistoriaa yhdeksän L:n kautta. Teemat ovat materiaalissamme: luominen, lankeemus, lupaus, liitto, laki, lunastus, lähetys, lähimmäisenrakkaus ja loppu. Nämä teemat muodostavat pelastushistorian, joka soveltuu käytettäväksi RKS2001:n mukaiseen rippikoulutyöskentelyyn.
Rippikouluissa raamattuopetuksesta vastaa opettajiston lisäksi myös isoset. Isosia kou-lutetaan raamatturyhmien pitämiseen, mutta oppi jää usein ohueksi. Tämän koulutuksen vajeen huomioiden, teimme tämän materiaalin, joka ohjeistaa isosia toiminnassa lyhyesti ja ytimekkäästi. Työn tavoitteena oli koota uusi toiminnallinen sekä inspiroiva raamatturyhmämateriaali, joka tukee isosia työssään ja antaa ohjaajille uusia ideoita. Materiaalin sisältö on ensisijassa kohdistettu rippikoulun intensiivijaksolle, rippileirille, mutta sitä pystyy myös käyttämään erillisinä raamatturyhminä vaikkapa rippikoulun jälkeisessäkin nuorisotyössä sekä isoskoulutuksessa. Materiaali soveltuu myös ohjaajalähtöisten oppituntien pitämiseen. Materiaalin alussa on alkuohjeistus, jonka avulla materiaalia on helpompi lähestyä.
Kokosimme yhdeksän raamattupiirituntia sisältäneen version, joka oli koekäytössä sekä Etelä-Suomessa että Pohjois-Suomessa useissa seurakunnissa kesällä 2012 sekä jo osin keväällä 2012. Materiaalista saimme palautetta, joka ohjasi lopullisen version valmistumiseen. Lopullinen versio ei juuri erotu koeversiostamme, koska saamamme palaute oli lähes kokonaan positiivista ja palaute koski lähinnä lukuosioiden pituutta. Pieniä muutoksia teimme hyvien kehitysideoiden pohjalta. Palautteen perusteella materiaalimme on vastannut tavoitteisiimme. Materiaalia pidettiin helposti lähestyttävänä ja se innostaa nuoria tutkimaan Raamattua ja pohtimaan aihealueiden teemoja. Testaamisen tuloksena huomasimme materiaalimme tukevan ja innostavan ryhmää, jossa oli paljon ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia, mutta myös passiivista ryhmää, jonka oli vaikea tarttua toimeen.
Jokaisen raamatturyhmän rakenne koostuu alkutekstistä, raamatunkohdista, toiminnallisesta osuudesta, pohdintakysymyksistä sekä tärkeimpien opittavien kohtien koostami-sesta. Toiminnallisessa osuudessa on kaksi työskentelyvaihtoehtoa jokaiseen raamatturyhmään, jolloin ryhmänohjaaja voi valita ryhmälleen sopivimman vaihtoehdon.
Asiasanat: nuoret, nuorisotyö, isostoiminta, toiminnallisuus, ryhmät
Rippikouluissa raamattuopetuksesta vastaa opettajiston lisäksi myös isoset. Isosia kou-lutetaan raamatturyhmien pitämiseen, mutta oppi jää usein ohueksi. Tämän koulutuksen vajeen huomioiden, teimme tämän materiaalin, joka ohjeistaa isosia toiminnassa lyhyesti ja ytimekkäästi. Työn tavoitteena oli koota uusi toiminnallinen sekä inspiroiva raamatturyhmämateriaali, joka tukee isosia työssään ja antaa ohjaajille uusia ideoita. Materiaalin sisältö on ensisijassa kohdistettu rippikoulun intensiivijaksolle, rippileirille, mutta sitä pystyy myös käyttämään erillisinä raamatturyhminä vaikkapa rippikoulun jälkeisessäkin nuorisotyössä sekä isoskoulutuksessa. Materiaali soveltuu myös ohjaajalähtöisten oppituntien pitämiseen. Materiaalin alussa on alkuohjeistus, jonka avulla materiaalia on helpompi lähestyä.
Kokosimme yhdeksän raamattupiirituntia sisältäneen version, joka oli koekäytössä sekä Etelä-Suomessa että Pohjois-Suomessa useissa seurakunnissa kesällä 2012 sekä jo osin keväällä 2012. Materiaalista saimme palautetta, joka ohjasi lopullisen version valmistumiseen. Lopullinen versio ei juuri erotu koeversiostamme, koska saamamme palaute oli lähes kokonaan positiivista ja palaute koski lähinnä lukuosioiden pituutta. Pieniä muutoksia teimme hyvien kehitysideoiden pohjalta. Palautteen perusteella materiaalimme on vastannut tavoitteisiimme. Materiaalia pidettiin helposti lähestyttävänä ja se innostaa nuoria tutkimaan Raamattua ja pohtimaan aihealueiden teemoja. Testaamisen tuloksena huomasimme materiaalimme tukevan ja innostavan ryhmää, jossa oli paljon ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia, mutta myös passiivista ryhmää, jonka oli vaikea tarttua toimeen.
Jokaisen raamatturyhmän rakenne koostuu alkutekstistä, raamatunkohdista, toiminnallisesta osuudesta, pohdintakysymyksistä sekä tärkeimpien opittavien kohtien koostami-sesta. Toiminnallisessa osuudessa on kaksi työskentelyvaihtoehtoa jokaiseen raamatturyhmään, jolloin ryhmänohjaaja voi valita ryhmälleen sopivimman vaihtoehdon.
Asiasanat: nuoret, nuorisotyö, isostoiminta, toiminnallisuus, ryhmät