Yrittäjyyskasvatuksen suunnitelmista käytäntöön : yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen Liedon ammatti- ja aikuisopistossa
Jalo, Kati (2012)
Jalo, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018934
Tiivistelmä
Yrittäjyyttä tarvitaan sekä opiskelussa että työssä. Muuttuvat työmarkkinat ja työelämä vaativat entistä enemmän muuntautumiskykyä ja joustavuutta. Yrittäjyys on tulevaisuudessa yhä useammalle nuorelle vaihtoehto työntekoon. Tämän päivän kysymys on, miten opiskelija voi oppimillaan taidoilla elättää itsensä tulevaisuudessa.
Yrittäjyyskasvatus nähdään tärkeänä sekä Suomessa että Euroopan unionin tasolla. EU haluaa edistää yrittäjyyttä kilpailukyvyn keskeisenä tekijänä. Se korostaa, että on tärkeää kehittää eurooppalaista yrityskulttuuria muuttamalla ajatustapoja yrittäjyysmyönteisemmiksi ja kohentamalla yrittäjyyteen liittyviä taitoja. Suomessa opetushallitus tarkasti ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelman perusteita vuosina 2008 – 2010, jolloin tutkintorakennetta tarkistettiin ottaen huomioon työelämän osaamistarpeiden muutokset. Kaikkiin tutkintoihin on nyt sisällytetty yrittäjyysosaamista. Oppilaitosten on otettava yrittäjyyskasvatus mukaan toteutuksiinsa.
Näiden lähtökohtien pohjalta lähdin perehtymään yrittäjyyskasvatukseen ja sen erilaisiin hyviin käytänteisiin ammatillisella toisella asteella. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä Liedon ammatti- ja aikuisopistolle yrittäjyyskasvatussuunnitelma. Lisäksi työn tavoitteena oli oppia ymmärtämään syvällisesti yrittäjyyskasvatusta ja tuoda yrittäjyyskasvatus osaksi Liedon ammatti- ja aikuisopiston jokapäiväistä toimintaa. Tärkeintä on antaa opiskelijoille mahdollisuus innovoida, yrittää, tehdä virheitä ja oppia. Opiskelijoiden on itsensä opittava kantamaan vastuu ja otettava riskejä.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena että määrällisenä. Valmiista aineistosta ja haastatteluista ilmeni, että yrittäjyyskasvatusta toteutetaan paljon ammatillisella toisella asteella ja hyviä malleja on useita. Tutkimustulosten mukaan nuorille opiskelijoille erityisesti Nuori Yrittäjyys 24 h –leirit ovat hyväksi todettuja yrittäjyyskasvatuskäytänteitä. Myös projektien ja tapahtumien toteuttaminen on todettu hyviksi tavoiksi opettaa sisäiseen yrittäjyyteen. Tärkeää on myös kertoa yrittäjyyskasvatuksesta ja sen mahdollisuuksista kaikille opettajille.
Yrittäjyyskasvatus nähdään tärkeänä sekä Suomessa että Euroopan unionin tasolla. EU haluaa edistää yrittäjyyttä kilpailukyvyn keskeisenä tekijänä. Se korostaa, että on tärkeää kehittää eurooppalaista yrityskulttuuria muuttamalla ajatustapoja yrittäjyysmyönteisemmiksi ja kohentamalla yrittäjyyteen liittyviä taitoja. Suomessa opetushallitus tarkasti ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelman perusteita vuosina 2008 – 2010, jolloin tutkintorakennetta tarkistettiin ottaen huomioon työelämän osaamistarpeiden muutokset. Kaikkiin tutkintoihin on nyt sisällytetty yrittäjyysosaamista. Oppilaitosten on otettava yrittäjyyskasvatus mukaan toteutuksiinsa.
Näiden lähtökohtien pohjalta lähdin perehtymään yrittäjyyskasvatukseen ja sen erilaisiin hyviin käytänteisiin ammatillisella toisella asteella. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä Liedon ammatti- ja aikuisopistolle yrittäjyyskasvatussuunnitelma. Lisäksi työn tavoitteena oli oppia ymmärtämään syvällisesti yrittäjyyskasvatusta ja tuoda yrittäjyyskasvatus osaksi Liedon ammatti- ja aikuisopiston jokapäiväistä toimintaa. Tärkeintä on antaa opiskelijoille mahdollisuus innovoida, yrittää, tehdä virheitä ja oppia. Opiskelijoiden on itsensä opittava kantamaan vastuu ja otettava riskejä.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena että määrällisenä. Valmiista aineistosta ja haastatteluista ilmeni, että yrittäjyyskasvatusta toteutetaan paljon ammatillisella toisella asteella ja hyviä malleja on useita. Tutkimustulosten mukaan nuorille opiskelijoille erityisesti Nuori Yrittäjyys 24 h –leirit ovat hyväksi todettuja yrittäjyyskasvatuskäytänteitä. Myös projektien ja tapahtumien toteuttaminen on todettu hyviksi tavoiksi opettaa sisäiseen yrittäjyyteen. Tärkeää on myös kertoa yrittäjyyskasvatuksesta ja sen mahdollisuuksista kaikille opettajille.